09:18 | چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
راه‌اندازی ۵ هزار مگاوات نیروگاه در دنیا توسط مپنا / مانع سهام ۲۰ درصدی دولت

1399/11/25 11:02

مدیرعامل خبر داد:

راه‌اندازی ۵ هزار مگاوات نیروگاه در دنیا توسط مپنا / مانع سهام ۲۰ درصدی دولت

نماد برتر- مدیرعامل مپنا با اعلام ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور‌های مختلف دنیا، گفت: با تعلق بیش از ۲۰ درصد سهام به دولت، یک سنت هم از صندوق توسعه ملی به این شرکت داده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، عباس علی‌آبادی با اشاره به ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی ایرانی در کشور‌های مختلف دنیا توسط مپنا گفت: با وجود مشکلات گسترده اقتصادی، شرکت شرایط بسیار مساعدی بویژه در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی دارد.


وی با تاکید بر اینکه مپنا سازنده نیروگاه در ابعاد جهانی و جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا در این حوزه است، افزود: پرونده صادراتی نشان می‌دهد مجموعه مپنا توانسته بزرگان دنیا در صنعت نیروگاه‌سازی را در قیمت و کیفیت شکست دهد و تجهیزاتی با کیفیت جهانی و قیمت مناسب به بازار بین‌المللی عرضه کند و با وجود مشکلات  در عرصه صادرات حضوری موفق داشته باشد.


این مقام مسئول ادامه داد: در شرایط کنونی صادرکنندگان حتی برای اخذ ضمانت‌نامه‌های بانکی هم با مشکلات جدی مواجه هستند اما ثابت کردیم مسیر توسعه صنعت برق حتی با وجود این موانع متوقف نمی‌شود و مسیر را نه تنها برای تامین بازارهای داخلی بلکه برای حضور پررنگ و موفق در بازارهای صادراتی و منطقه‌ای طی می‌کنیم.


علی آبادی با اشاره به اینکه جهان به سمت بهره‌مندی از سوخت هیدروژن حرکت می‌کند، گفت : شتاب شرکت‌های بزرگ دنیا در توسعه بهره‌برداری از سوخت هیدروژن بسیار بالا است و به همین دلیل گروه مپنا نیز به عنوان شرکتی که در مرزهای دانش روز جهان حرکت می‌کند، توربین جدید را بصورت هیدروژن‌سوز تولید کرده که بهره وری بیش از ۶۰ درصد داشته و البته هنوز رونمایی از آن انجام نشده است.


وی ادامه داد: مپنا در حوزه تولید برق هم دستاوردهای قابل توجهی دارد. البته این ظرفیت در حوزه تولید برق بصورت بالقوه وجود دارد زیرا با ظرفیت اسمی ‌تولید ۸۵ هزار مگاوات برق، توانایی تولید ۷۰۰ میلیارد کیلووات ساعت برق را داریم که این میزان تولید برق، دو برابر نیاز ایران است. عمده نیروگاه‌ها وابسته به سوخت فسیلی بوده و همین امر ایران را به یکی از کشورهای پرمصرف در این حوزه تبدیل کرده است.


مدیرعامل مپنا افزود: همین مصرف بی‌رویه سبب شده در فصول سرد هر سال با مشکل تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها مواجه ‌شویم که این موضوع در زمستان سال جاری به کمبود تخصیص گاز به نیروگاه‌ها و بروز خاموشی در برخی روزها منجر شد. می‌توانیم میعانات گازی و نفت را به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها بیاوریم و از این طریق در صورت بروز مشکل در تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها این محدودیت را با مصرف میعانات گازی در نیروگاه‌ها رفع کنیم.


علی آبادی با اشاره به اینکه مپنا از دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی محروم است، گفت: در حالی که حتی شرکت‌های خارجی هم می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی ایران استفاده کنند. طی ۱۰ سال گذشته به دلیل اینکه بیش از ۲۰ درصد سهام مپنا دولتی‌است حتی یک سنت از این تسهیلات به این گروه تخصیص داده نشده و سهام دولتی مپنا عمدتا با واسطه بوده و سهام مستقیم دولتی محسوب نمی‌شود.


وی با بیان اینکه بارها خواستار واگذاری سهام دولتی مپنا به منظور ایجاد امکان بهره‌مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی شده‌ایم، تصریح کرد: اقدامات گسترده‌ای را در حوزه انرژی در دست اجرا داریم که یکی از مهم‌ترین آنها تبدیل واحدهای سیکل ساده به ترکیبی است. شرکت مپنا با تامین منابع از مردم و بدون استفاده از منابع دولتی، سه نیروگاه بزرگ را از سیکل ساده به ترکیبی تبدیل کرده است. البته قرار بود طبق قانون، منابع حاصل از صرفه‌جویی صورت‌ گرفته در سوخت به مپنا پرداخت شود که تا این لحظه هیچ اقدام مشخصی در این راستا صورت نگرفته است. اگر این پرداخت‌ها انجام می‌شد بطور قطع می‌توانستیم آن را به توسعه همین فعالیت‌ها تخصیص دهیم.