07:43 | دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
چرا قیمت کالاها با وجود کاهش دلار ارزان نمی شود ؟

1399/11/19 09:46

تحلیلگر اقتصادی پاسخ داد :

چرا قیمت کالاها با وجود کاهش دلار ارزان نمی شود ؟

نماد برتر- تحلیلگر اقتصادی با اشاره به عدم اطمینان از آینده اقتصاد و شکاف میان تورم واقعی و انتظارات تورمی ، دلیل مقاومت قیمت‌ها پس از افت دلار را بررسی کرد .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، یاور دشت‌بانی درباره چسبندگی قیمت‌ها (مقاومت برای کاهش) با وجود وجود افت نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی گفت: اقتصاد ایران هیچ گاه تحت تاثیر عوامل اقتصادی نبوده و اقتصاد سیاسی نمود بیشتری در این بخش دارد. در نتیجه شاهد نوسانات قیمتی عمده در بازارها هستیم.


وی افزود: با نوعی نااطمینانی از روزهای آتی اقتصاد مواجه هستیم.به طوری که وقتی نرخ ارز کاهش می‌یابد و به ثبات نسبی می­ رسد،طبق تجربیات گذشته تصور می شود این کاهش قیمت متاثر از اخبار و اتفاقات موقتی و مقطعی است. در نتیجه قیمت‌ها کاهش نمی‌­یابد و این تورم سرآغاز تورم­‌های بعدی خواهد بود.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: نااطمینانی و به‌دنبال آن شکاف میان تورم واقعی و انتظارات مردم از تورم باعث چسبندگی قیمت‌ها می‌شود. ضمن اینکه شرایط تحریم‌ها و عوامل سیاسی این نااطمینانی را بیشتر می‌کند.


دشت‌بانی گفت: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به دلیل ثبات حاکم بر اقتصاد و عدم نوسانات، چسبندگی قیمت‌ها چندان نمود ندارد. برای بهبود این وضعیت باید به فعالان اقتصادی این اطمینان داده شود که بازار برای طولانی مدت ایمن و باثبات خواهد بود. هر چند نیاز به زمان داریم تا با اعتمادسازی، پذیرفتن کاهش نرخ ارز و تثبیت آن از سوی مردم و فعالان اقتصادی و کاهش شکاف انتظارات تورمی و تورم واقعی، شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.


وی افزود: عمده تولیدکنندگان از مواد اولیه و واسطه‌ای وارداتی استفاده می‌­کنند.لذا با توجه به شرایط ناپایدار کنونی و عدم اطمینان از آینده تمایلی به کاهش و تعدیل قیمت‌ها ندارند.