22:08 | جمعه 31 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
«اخابر» به زیان نشست

1399/11/04 12:09

عبور فرکانس سرخ از خطوط مخابرات ایران؛

«اخابر» به زیان نشست

نماد برتر- در حالی که در دوره‌های اخیر به موجب تورم، درآمد و سود اغلب شرکت‌ها رشد داشته اما؛ به نظر می‌رسد شرکت مخابرات ایران از این قافله جامانده است.


به گزارش نماد برترشرکت مخابرات ایران، در صورت‌های مالی تلفیقی طی دوره 9 ماهه منتهی به آذر سال جاری با کاهش 3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ازای هر سهم 489 ریال سود ساخت.



بر اساس این گزارش، در صورت‌های مالی شرکت اصلی شاهد شناسایی زیان به مبلغ 9 هزار و 149 ریال معادل 152 ریال به ازای هر سهم هستیم.



هزینه‌های «اخابر» در مدت یاد شده رشد قابل توجهی داشته؛ در حالی که درآمدهای شرکت فقط 13 درصد افزایش به خود دیده، بهای تمام شده رشد 35 درصدی داشت و موجب ثبت زیان ناخالص 993 میلیارد ریال در صورت‌های مالی شد. در 9 ماهه سال قبل سود 5 هزار و 313 میلیارد ریالی عاید این شرکت شده بود.



در کنار این موارد، هزینه‏‌های فروش، اداری و عمومی‌نیز 62 درصد افزایش یافت و بار زیاندهی شرکت را افزایش داد.



نکته جالب توجه این است که مبلغی در حدود 22 هزار میلیارد ریال سایر درآمدهای عملیاتی شناسایی شده که اغلب آن، درآمد ارائه شده به شرکت زیرمجموعه خود یعنی همراه اول است.



این نکته را باید یادآور شد که در سالیان اخیر همواره شرکت مخابرات ایران نسبت به عدم افزایش نرخ ارائه خدمات به مشتریان در مقابل رشد بهای تمام شده خدمات گله‌مند بوده است. در دوره‌های اخیر، هزینه خدمات ارائه شده از سوی این شرکت رو به افزاییش بوده اما؛ دولت در خصوص این شرکت به مانند سایر شرکت‌ها رفتار نمی‌کند و چندان اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهد. به همین جهت، با وجود شناسایی درآمدهای هنگفت، حاشیه سود «اخابر» پایین است.