16:17 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
ادامه روند فعلی هزینه‌های جاری دولت، رقمی برای عمران باقی نمی‌گذارد

1396/11/14 01:28

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور:

ادامه روند فعلی هزینه‌های جاری دولت، رقمی برای عمران باقی نمی‌گذارد

پایگاه خبری راد: رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: اگر این روند هزینه‌های جاری ادامه پیدا کند، تا دو تا سه سال آینده هیچ رقمی را نمی‌توان برای برنامه‌های عمرانی کشور اختصاص داد.

به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از ایسنا- منطقه خراسان، مجید انصاری شب گذشته (۱۲ بهمن ماه) در ششمین جلسه از شورای برنامه ریزی و توسعه خراسان رضوی اظهار کرد: شورای برنامه ریزی استان ها موتور محرک توسعه آن است. سازمان اداری و استخدامی کشور براساس تصمیم شورای عالی اداری و رئیس جمهوری مجددا از تیر ماه سال ۱۳۹۵ احیا شد. البته بعد از تصمیمی که در دولت نهم گرفته شد مبنی بر انحلال این سازمان، یک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ایجاد شد.  

وی بیان کرد: آنچه مسلم است این است که مدیریت یک مقوله مغفول در کشور ماست و مدت هاست ما بر این باوریم که اگر منابع مالی باشد، مشکلات کشور را حل می کند در حالی که ۴۰ سال از انقلاب گذشته و ما امروز می دانیم به صرف تامین منابع مالی، کشور را نمی توان پیش برد. اگر ما نتوانیم همین منابع اندک را به درستی مدیریت کنیم، نه تنها این منابع هدر می رود بلکه آن بخش اندک نیز مشخص نیست چقدر به درستی هزینه شود.

انصاری خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در همین حوزه مدیریت بحران، در طول دو تا سه ماه گذشته دو حادثه داشته ایم. یکی از این موارد زلزله بود. نوع ورود دولت به این حادثه و منابعی که به آن اختصاص داد، بی نظیر بود. در زلزله کرمانشاه به گونه ای عمل شد که هفته دوم پس از حادثه ۵۰ درصد منابعی که قرار بود از محل آن به مردم کمک شود، در حساب های استانی واریز و حواله شده بود اما آنچه که علی رغم این سرمایه گذاری و زحمات و تلاش های دستگاه ها رخ داد، این است که هنوز رضایت نسبی از این اقدامات نه برای ما و نه مردم حاصل نیست چون ما در مدیریت بحران مشکل داشته‌ایم.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور افزود: در هفته اول پس از بروز زلزله فعالیت های امداد و نجات به خوبی انجام شد ولی اسکان اضطراری به قدری بد صورت گرفت که همین امر موجب نامناسب شدن مدیریت اسکان موقت نیز شد. امروز علی رغم اختصاص منابعی که برای اسکان موقت صورت گرفته، اگر همان ابتدا این مساله درست تر مدیریت می شد، رضایتمندی مردم نیز بیشتر می شد.

وی با اشاره به بحران بارش برف در کشور هم گفت: حادثه دیگر نیز برف بود. برف سنگینی در تهران و اطراف آن رخ داد. ما از روزهای سه شنبه و چهارشنبه همان هفته می دانستیم که از جمعه برف آغاز می شود و برآورد دقیقی نیز از حجم آن داشتیم ولی به دلیل نامناسب بودن مدیریت بحران سه روز تمام، همه ترددهای ما با توقف مواجه شد. البته کاستی هایی در زیرساخت ها و تجهیزات وجود داشت ولی می توانستیم با مدیریت این مسایل را به درستی پیش ببریم.

انصاری اضافه کرد: بسیاری از اوقات منابع تامین شده ولی کار به سرانجام نرسیده است. بر همین مبنا برای اینکه مدیریت کشور یک متولی پیدا کند و در قوانین توسعه نیز این مساله آمده است، یعنی باید ساختارهای مدیریتی متناسب با ساختارهای مدیریتی ایجاد شود، این مساله را در نظر گرفته ایم.  

وی تصریح کرد: اداره امور کشور امر دشواری است. این مساله به ویژه در برنامه های توسعه بسیار سخت است. از یک منظر باید رعایت ضوابط و مقررات صورت گیرد و تامین امکانات انجام شود که این مسایل کار را خیلی سخت می کند. وقتی اعتبارات تخصیص داده نمی شود، نمی توان کار را به راحتی پیش برد. بخشی دیگر از این مساله به نوع نگاه ما به اداره امور بازمی گردد.  

او با بیان اینکه امروز هرچند در حوزه مقررات و امکانات مشکلاتی داریم، اما بخش عمده ای از مشکلات ما به نوع نگاه ما باز می گردد، گفت: به نظر من نکته اساسی در دشواری اداره امور این است که ما چه نگاهی داشته باشیم. امروز همه ما قبول داریم که دولت سنگین شده و چابکی لازم برای انجام وظایف خود را ندارد. این رویکرد در نگاه ما بوده که دولت به این روز رسیده است. نتیجه این امر شده ۲.۵ میلیون نفر نیروی انسانی دولت که هزینه های آن ها موجب می شود چیزی برای اعتبارات استانی باقی نماند.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور افزود: ما دو سال است که عمده هزینه های عمرانی را از طریق اوراق هزینه کنیم و هر سال بخشی از آن را می پردازیم. اگر این روند هزینه های جاری ادامه پیدا کند، تا دو تا سه سال آینده هیچ رقمی را نمی توان برای برنامه های عمرانی کشور اختصاص داد.  

وی اظهار کرد: نکته دیگر رابطه دولت با کارکنان خود است. ما خود را کارفرمای کارکنان نمی دانیم. یعنی رابطه کارمندان دولت با دولت رابطه کارفرما و نیروی خدمات دهنده نیست بلکه رابطه این دو مبتنی بر رفاه اجتماعی است. وظیفه رفاه اجتماعی دولت در قبال آحاد ملت است نه فقط در قبال کارکنان خود. در واقع رابطه دولت با کارکنان رابطه کارفرما با کارکنان است.

انصاری ادامه داد: این نگاه باید تغییر کند. نباید نگاه به کارکنان به چشم عائله دولت باشد. اگر بنا باشد ما خود را متکفل زندگی آن ها بدانیم، باید ۷۷ میلیون نفر را به امان خدا رها کنیم و به ۲.۵ میلیون نفر رسیدگی کنیم. این در حالی است که ۸۰ میلیون نفر عائله دولت هستند و دلیلی ندارد برای کارکنان دولت بیمه مکمل در نظر گرفته شود ولی برای مردم چنین امکانی نباشد. دولت نباید از محل درآمد خود برای کارکنان خود صرفا این بیمه را ایجاد کند.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور بیان کرد: ما از منسوخ ترین روش ها و قدیمی ترین انواع آن برای انجام کار خود و اداره امور مردم استفاده می کنیم و هیچ گرایشی به فناوری های نو و ارایه خدمات نداریم و به همین دلیل است که دولت الکترونیک بسیار دشوار جلو می رود. به طور کلی فرایندهای انجام کار ما بسیار قدیمی است.

وی با بیان اینکه نتیجه این نگاه این است که هزینه ارایه خدمات به مردم بسیار بالا رفته و دولت خیلی گران اداره می شود، اظهار کرد: اگر رویکرد ما به سمت استفاده از فناوری های جدید باشد، هزینه ها کاهش یافته و شفافیت بیشتر می شود. براساس برخی تحلیل ها بارزترین مشخصه نظام اداری ایران کهولت است. این همه تحرک را گرفته است و این بدون استفاده از فناوری های نو قابل تغییر نیست.

او افزود: ما برنامه ای تحت عنوان اصلاح نظام اداری ارایه کرده ایم که در اجرای آن مقاومت داریم اما همیشه بدنه نظام اداری نقطه مقابل این برنامه است.  

انصاری خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: شما خدا را شکر کنید که ۲۴ درصد از پست های مدیریتی استان‌تان خالی است. در حال حاضر ۲۴۷ هزار مدیر و سرپرست در کشور داریم که این ها جلوی هر اقدام اصلاحی مقاومت می کنند. در واقع هرچه که بخواهد به اختیارات آن ها خللی وارد کند، با آن مقاومت جدی می کنند. از همان ابتدای کار هم برای اینکه اختلال و حوزه مسئولیتی بیشتری داشته باشند، فکر می کنند که باید نیروی زیادتری هم در اختیار داشته باشند. بنابراین یک گرایش برای بزرگ تر کردن دولت در بین مدیران وجود دارد.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور گفت: برنامه اصلاح نظام اداری همیشه با یک مقاومت همراه است. کوچک سازی یک امر محتوم است و هیچکس نباید دنبال بزرگ کردن بدنه و توسعه تشکیلات باشد. همچنین در اینکه دولت الکترونیک را توسعه بدهیم، نباید تردید کنیم. اگر این امر صورت نگیرد، امکان مقابله با فساد در نظام اداری برای مدیران نیز از بین می رود.

وی اضافه کرد: اگر شفافیت در نظام اداری تقویت نشود و پاسخگویی رشد نیابد، زمینه های فساد نیز توسعه خواهد یافت. مدیران باید برای ارتقای بهره روی برنامه داشته باشند. یکی از راه‌های این امر ارتقای کیفیت نیروی انسانی است. اگر این امر صورت نگیرد، سیستم های ما عقب خواهد ماند.  

او تصریح کرد: همچنین باید در جهت ارتقای رضایتمندی عموم مردم و خدمات گیرندگان کار کرد. باید سعی کرد سرمایه اجتماعی دولت برای مردم توسعه یابد. مجموعه نظام اداری ما در استان ها از سلامت و کارآمدی بیشتری نسبت به مرکز برخوردار است. ما حتی برای بهسازی و بهبود نظام اداری باید استفاده بیشتری از استان ها کنیم. اگر بنا بر تصلب وضع موجود شود، سرنوشت بدی در انتظار خواهد بود.  

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور با اشاره به موارد استثنای تهاتر طلبکاران دولتی افزود: ما در تهاتر بدهی ها و مطالبات تنها دو مورد را قبول نمی کنیم. یکی این است که مطالبات از دستگاه های دولتی بوده اما به بانک بدهی دارد. چنین تهاتری قابل قبول نیست. وضعیت دیگر این است که طلب از دستگاه ملی اما بدهی به دستگاه استانی است. این مورد نیز موجب عدم پذیرش تهاتر می شود چراکه این امر موجب کاهش درآمد استان خواهد شد.

وی اظهار کرد: نظام اداری کشور جزو حوزه هایی است که تلاش شده در دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری، تمام سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این خصوص را لحاظ کنیم. تاکید رئیس جمهوری نیز این است که سازمان های اداری استخدامی شکل گیری مشخصی داشته باشند.