23:31 | سه شنبه 4 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
وزارت صنعت مقصر توقف صادرات ذوب آهن اعلام شد / آمار ۱۰ ماهه

1399/10/21 21:45

از سوی معاون گمرک:

وزارت صنعت مقصر توقف صادرات ذوب آهن اعلام شد / آمار ۱۰ ماهه

نماد برتر- معاون فنی گمرک گفت: محدودیت صادراتی ایجاد شده برای ذوب آهن مربوط به بخشنامه وزارت صنعت درباره صدور تاییدیه مجوز صادرات محصولات فولادی است و اقدامات لازم در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مهرداد جمال ارونقی با بیان اینکه ذوب آهن از ابتدای سال تا دیروز بیش از 1500 فقره اظهارنامه صادراتی به گمرک ارائه کرده به تسنیم گفت: این شرکت 732 هزار تن کالا به ارزش بیش از 280 میلیون دلار را در کمترین زمان ممکن از گمرکات صادر کرده است. اقلامی مانند شمش آهن و فولاد، پروفیل، انواع مواد برای ساخت الکترود ، پرلیت و چدن خام عمده محصولات صادراتی "ذوب" از ابتدای سال تاکنون بوده است.


 


وی افزود: طی این مدت 792 و 660 اظهارنامه صادراتی مربوط به میله آهن و صادرات پروفیل بوده است. این شرکت از تسهیلاتی مانند گمرک اختصاصی برای صادرات بهره‌مند بوده و شرایط ارزیابی در محل فراهم شده است. با توجه به قرار گرفتن نام شرکت در فهرست فعالان مجاز اقتصادی 18‌ مورد انواع تسهیلات گمرکی نیز لحاظ شده است.


 


این مقام مسئول با اشاره به انتشار مصوبه هیات مدیره ذوب آهن در خصوص ممانعت گمرک از صادرات محموله ها عنوان کرد: هیچ گونه توقفی در روند صادرات کالاهای این شرکت از سوی گمرک وجود نداشته است. طبق تصمیمات جلسه 5 اسفند 98 کارگروه تنظیم بازار، صادرات کلیه محصولات فولادی از قبیل شمش، اسلب، میلگرد و غیره منوط به تایید مجوز از سوی وزارت صنعت شده است.


 


ارونقی تأکید کرد: اگر آن وزارتخانه نسبت به صدور مجوز صادراتی اقدام کند، گمرک نیز در اسرع وقت نسبت به انجام تشریفات گمرکی محموله‌های صادراتی شرکت اقدام خواهد کرد اما با عدم تایید سیستمی وزارت صنعت، امکان صادرات برای "ذوب" وجود نداشته است. هرچند با تطویل در صدور مجوز صادرات از سوی وزارت صنعت،  صادرات ذوب آهن با ایستایی هایی مواجه شده اما پیگیری ها نشان می‌دهد اقدامات لازم برای صدور مجوزهای صادراتی محموله‌های در گمرک مانده از سوی وزارت صنعت در حال انجام است.


 


وی اضافه کرد: این موضوعات به تایید مدیران شرکت ذوب آهن رسیده و بر این اساس طی نامه 18 دی ماه، توضیحات مربوط به اقدامات وزارت صنعت و گمرک از سوی مدیرعامل این شرکت ارائه شده است.