23:36 | يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
آنچه در انتظار سهامداران «چافست» است

1399/10/20 09:30

زور افست به تورم نرسید؛

آنچه در انتظار سهامداران «چافست» است

نماد برتر- شرکت افست در سال مالی 1399 نتوانست رشد چشمگیری در امر سودسازی داشته باشد و مغلوب تورم شد.


به گزارش نماد برترشرکت افست گزارش حسابرسی شده تلفیقی خود را منتشر کرد تا به استقبال مجمع عمومی‌عادی سالیانه برود. بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده، این شرکت موفق به شناسایی 578 ریال سود به ازای هر سهم شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد اندک 3 درصدی را حکایت می‌کند. هیات مدیره شرکت در نظر دارد پیشنهاد تقسیم سود 150 ریالی به ازای هر سهم را در مجمعی که 29 دی ماه برگزار می‌شود، ارائه کند.



بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیات مدیره «چافست» علاقه چندانی به تقسیم سود بالا ندارد و ترجیح می‌دهد در حساب سود انباشته ذخیره شود و افزایش سرمایه دهد تا این که با تقسیم سود نقدی، موجب خروج نقدینگی از شرکت شود.





 



هر چند که به موجب افزایش 34 درصدی درآمدها و کنترل بهای تمام شده، سود ناخالص افزایش 68 درصدی را در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1399 تجربه کرد اما؛ رشد تقریبا 3 برابری سایر هزینه‌های عملیاتی افت شدت رشد سودآوری کاست.



علاوه بر 49 میلیارد ریال هزینه‌های جذب نشده در تولید، به سبب تفاوت بهای پشت جلد کتاب با بهای واقعی عوامل تولید، 68 میلیارد ریال هزینه به این شرکت تحمیل شد.



از همین رو، حاشیه سود ناخالص از 18 به 23 درصد رشد کرد اما؛ حاشیه سود خالص با افت 6 درصدی، به 20 درصد رسید.



«چافست» در افزایش مقداری فروش توفیقی حاصل نکرد و تنها بهبود نرخ‌ها بود که به مدد شرکت آمد تا 2 هزار و 826 میلیارد ریال درآمد ثبت شود. این شرکت برای سال مالی 1400 پیش بینی کسب درآمد 3 هزار و 202 میلیارد ریال (معادل 13 درصد رشد) را دارد.



باید توجه داشت که تولیدات شرکت عمدتا بر اساس سفارش‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بوده و پس از ارسال برای مشتری، درآمد آن شناسایی می‌شود. در سال مالی مذکور شرکت با 93 درصد ظرفیت فعالیت داشت.



چند سالی است که احداث پروژه تجاری، اداری و صنعتی شرکت افست با سرمایه گذاری 2 هزار و 987 میلیارد ریالی و به متراژ ۲۶۰۰۰ مترمربع شامل انبار صنعتی (سوله) به متراژ ۳۰۰۰ مترمربع و مجتمع تجاری، اداری و خدماتی به متراژ ۲۳۰۰۰ مترمربع به جریان افتاده است. عملیات ساخت انبار صنعتی در آبان سال ۱۳۹۶ شروع و یک سال بعد به پایان رسید و در حال بهره برداری است. فاز یک و دو تجاری به اتمام رسیده و بخشی از فاز ۳ تا پایان شهریور ماه سال 1399 بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. برآورد می‌شود این پروژه تا اسفند ماه سال 1401 بهطور کامل به بهره‌برداری برسد.



نرخ بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام در سال مالی 1399 با کاهش نسبت به سال مالی 1398 همراه بوده و به ترتیب به 14 و 27 درصد تنزل یافته است.