15:32 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
فرار «ثنوسا» از زیان به کمک بورس

1399/10/20 08:37

پروژه‌های این انبوه‌ساز پشت میز حقوقی؛

فرار «ثنوسا» از زیان به کمک بورس

نماد برتر- «ثنوسا» که پروژه عظیم نوسا کیش را از دست داده، در سال مالی 1399 نتوانست هیچ درآمدی شناسایی کند.


به گزارش نماد برترسال مالی 1399 شرکت نوسازی و ساختمان تهران که با نماد «ثنوسا» در بازار سهام حضور دارد، بدون شناسایی هیچ‌گونه درآمد به پایان رسید.



بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، این شرکت انبوه‌ساز نتوانست هیچ کدام از پروژه‌های ساختمانی خود را به مرحله تکمیل برساند و بفروشد. این در حالی است که سال مالی قبل 38 میلیارد ریال درآمد عملیاتی کسب کرده بود.



البته چون سیاست شرکت در خصوص فروش تتمه زیر بنای متعلقه پس از تکمیل پروژه خواهد بود، در نتیجه درآمد حاصل از فروش، در سال مالی 1400 قابل شناسایی خواهد بود.



تقریبا می‌توان گفت که پروژه‌های این شرکت درگیر پرونده‌های حقوقی است. در گزارش تفسیری از پیگیری اقدامات حقوقی در رابطه با بانک پاسارگاد، پروژه نگین پردیس و پروژه الهیه در رابطه با شریک سازنده، سخن به میان آمده است. پیگیری توافقات بعمل آمده با سازمان ملی زمین و مسکن در رابطه با پروژه‌های لواسان، ظفر، الهیه، آفتاب تبریز و پیگیری توافقات با شرکت عمران شهرجدید پردیس در خصوص کارهای انجام شده در زمین پروژه مهر پردیس و اقدامات حقوقی از بابت حل و فصل اختلافات با بنیاد تعاون ناجا در رابطه با بانک قوامین، نیز در دست اقدام است.



پروژه مسکونی ظفر در نیمه دوم سال 1398 به موجب افزایش قیمت مصالح که به نفع پیمانکار نبود، متوقف شد.



قرارداد پروژه نوسا کیش به صورت یکطرفه در سال 1393 از سوی سازمان منطقه آزاد کیش فسخ شد و رأی بدوی به ضرر این شرکت اعلام شد اما؛ با تغییر مدیریت در سازمان منطقه آزاد کیش، این قرارداد مجددا وارد فاز اجرایی شده و در مرداد ماه سال جاری توافقنامه جدید ثبت شد.



به همین جهت، متحمل زیان عملیاتی 54 میلیارد ریالی شد اما؛ همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، بورس به کمک شرکت آمد و از ثبت زیان خالص جلوگیری کرد.



«ثنوسا» در سال مالی منتهی به شهریور ماه 1399 مبلغ 738 میلیارد ریال سود سرمایه گذاری‌ها شناسایی کرد که در نتیجه آن، 783 میلیارد ریال سود خالص در دفاتر ثبت شد.