13:25 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
نگرانی اتحادیه اروپا از غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران

1399/10/19 17:45

نگرانی اتحادیه اروپا از غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران

نماد برتر- وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه با ابراز نگرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران،این اقدام را موجب تضعیف بیشتر برجام خواندند و خواستار توقف آن شدند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه ضمن ابراز نگرانی از آغاز غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم در ایران در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: این اقدام ایران نقض آشکار تعهدات برجامی بوده و هیچ‌ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد و ریسک‌های بسیار مهمی از لحاظ مسائل منع اشاعه به دنبال خواهد داشت و توافق را بیش از پیش تضعیف می کند.چراکه فرصت مهم بازگشت به دیپلماسی با دولت آینده آمریکا را به خطر می‌اندازد.


 


از ایران می‌خواهیم بدون تأخیر برنامه غنی‌سازی را متوقف کند و به حد مورد توافق در برجام بازگرداند و از هرگونه اقدام تنش‌زا که فضا برای دیپلماسی مؤثر را کاهش می‌دهد خوداری کند.


 


با مشارکت‌کنندگان باقی‌مانده در برجام در تماس نزدیک خواهیم بود تا نحوه مواجهه با عدم رعایت برجام از سوی ایران را در چارچوب برجام ارزیابی کنیم.


 


بر اساس این گزارش، اعضای اروپایی در حالی طی بیانیه‌های متوالی از ایران می‌خواهند که به تعهدات هسته‌ای پایبند باشد که تاکنون کمترین تلاشی برای انجام تعهدات انجام نداده‌اند. آنها از زمان خروج آمریکا از برجام بارها به ایران وعده داده‌اند که خسارات وارد شده به ایران را جبران خواهند کرد اما تاکنون هیچ‌یک از وعده‌های آنها از جمله راه‌اندازی سازوکار مالی برای تسهیل تجارت با ایران عملی نشده و در حد اقدامات نمایشی باقی مانده است.


 


بد عهدی های مکرر اروپا سرانجام باعث شد که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام تصمیمات تازه‌ای برای ایجاد توازن در برجام اتخاذ و برخی اقدامات ذیل برجام را متوقف کند اما همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام آماده بازگشت به تعهدات برجامی است.