15:44 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
واکنش ها به آغاز تولید اورانیوم۲۰ درصدی ایران / شرط بازگشت از زبان ظریف

1399/10/16 08:06

واکنش ها به آغاز تولید اورانیوم۲۰ درصدی ایران / شرط بازگشت از زبان ظریف

نماد برتر- اعلام آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی در سایت فرودو و تزریق گاز برای تولید اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ با واکنش های داخلی و خارجی همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، اعلام علی ربیعی سخنگوی دولت مبنی بر آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی و تزریق گاز برای تولید اولین محصول اورانیوم غنی شده UF۶ ، واکنش های داخلی و خارجی را به همراه داشت. 


 


براساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه ایی اعلام کرد: بازرسان آژانس بر فعالیت‌های تأسیسات غنی‌سازی سوخت فردو نظارت داشته‌اند و ایران گازدهی اورانیوم U-235 را که پیشتر تا 4.1 درصد غنی‌سازی شده بود به شش آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا 20 درصد آغاز کرد.


 


همچنین رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس در این باره گزارشی را به کشورهای عضو آژانس آماده ارایه کرد .


 


سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: اروپا افزایش سطح غنی سازی ایران را به منزله انحراف جدی از تعهدات برجامی محسوب می‌کند و برای عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیامدهای جدی خواهد داشت.


 


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم در توییتر اعلام کرد: اقدام ایران در غنی سازی ۲۰ درصدی طبق مصوبه مجلس و قابل بازگشت است . به شرطی که طرف های توافق هسته‌ای هم تعهدات را به طور کامل اجرا کنند.


 


میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی هم در توییتر اعلام کرد: اینکه ایران به غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد ادامه می‌دهد، خبر فوری نیست. این گام با توجه به قوانین تصویب شده در مجلس قابل پیش‌بینی بود . نکته اصلی این است که با توجه به احتمال عادی شدن اوضاع پیرامون برجام این اقدام قابل برگشت است.


 


کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در آژانس هم گفت : بازرسان آژانس ، مهر و موم یک مخزن خاوی مواد اتمی لازم برای غنی سازی ۲۰ درصدی را شکستند تا ایران با وصل آن به خط تولید، غنی سازی با این خلوص را آغاز کند.


 


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز گفت : تصمیم ایران نشان از توسعه برنامه هسته‌ای نظامی است و بس اما اجازه تولید سلاح هسته‌ای داده نخواهد شد .