11:40 | سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اهمیت بازرسی و فراوری آهن‌ قراضه در تولید انواع محصولات فولاد مبارکه

1399/10/12 12:45

اهمیت بازرسی و فراوری آهن‌ قراضه در تولید انواع محصولات فولاد مبارکه

نماد برتر- فورمن بازرسی آهن ‌قراضه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه درباره اهمیت بازرسی و فراوری آهن ‌قراضه در تولید انواع محصولات فولادی و ویژگی های محموله ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، محمد حسامی درخصوص اهمیت بازرسی و فراوری آهن ‌قراضه در تولید انواع محصولات فولادی گفت: از متغیرهای کیفی مهم قراضه می‌توان به ترکیب شیمیایی، ابعاد، دانسیته حجمی، مرغوبیت و نداشتن مواد غیر قابل ‌قبول به همراه آن اشاره کرد. واحد کنترل کیفیت فراوری آهن ‌قراضه، زیرمجموعه کنترل کیفی فولادسازی و مدیریت کنترل کیفی مجتمع فولاد مبارکه است و از یک فورمن و پنج نفر بازرس سیار تشکیل شده است.


 


وی افزود: کنترل کیفی آهن‌ قراضه در مجتمع فولاد سبا نیز شامل یک فورمن و سه بازرس سیار است که وظیفه اصلی این قسمت بازرسی کیفی و ایمنی محموله‌های آهن‌ قراضه است. همچنین آهن ‌قراضه مورداستفاده در کوره‌های قوس الکتریکی براساس مشخصات فنی طی فرکانس 100 درصد بازرسی از تامین‌کنندگان به ‌صورت طبقه‌بندی تحویل گرفته می‌شود.


 


این مقام مسئول درباره ویژگی های محموله‌های آهن‌ قراضه خریداری ‌شده، توضیح داد: این محموله‌ها باید از نظر کیفی و با توجه به گردش کار قسمت به تایید کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه برسد و پرداخت هزینه بار بر اساس درجه‌ای است که کنترل کیفی به هر محموله از آهن‌قراضه خریداری‌شده می‌دهد.  میزان ناخالصی فلزی و غیرفلزی هر محموله توسط این واحد محاسبه و در صورت‌ وضعیت شرکت لحاظ می‌شود. بازرسان سیار فراوری آهن‌قراضه کل زمان بارگیری را در شرکت‌های تامین‌کننده حاضرند و بر عملیات فراوری، جداسازی و بارگیری نظارت مستقیم دارند. علاوه بر این واحد کنترل کیفی فراوری آهن ‌قراضه بر حوضچه‌های فولادسازی هم نظارت دارد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، برابر قانون برخورد خواهد شد.


 


حسامی درباره لحاظ محدودیت‌ها برای خرید قراضه در فولاد مبارکه عنوان کرد: مواد غیرآهنی و غیرفلزی، مواد منفجره و قابل اشتعال، مخازن و ظروف سربسته از هر نوع، مواد نظامی (TNT دار و بدون TNT)، مواد غیرآهنی که به‌عنوان پوشش محافظ مواد آهنی بکار می‌رود مانند پوشش‌های پلاستیکی، کادمیم، مس، روی و... و همچنین مواد آلوده به رادیواکتیو، آلفا، بتا و گاما موادی هستند که برای مصرف مناسب نیستند و از خرید آنها خودداری می‌شود.


 


وی با اشاره به نحوه بازرسی ایمنی محموله‌های قراضه گفت: بازرسی ایمنی محموله‌های آهن ‌قراضه شامل موارد دربسته، موارد ناریه و جنگی و موارد ممنوعه زیست‌ محیطی است. در واقع قسمت کنترل کیفی فراوری آهن ‌قراضه مسئول امنیت کوره‌های قوس الکتریکی است و با توجه به حساسیت بالای کوره‌های قوس در زمینه ایمنی، فرکانس بازرسی در این واحد 100 درصد است و بازرسان شاغل در این قسمت با تقسیم محموله موجود در هر شرکت به دپوهای کوچک‌تر، کلیت آن را بازرسی و آن را در قالب تریلر و کامیون به حوضچه‌های مجتمع فولاد سبا و فولاد مبارکه ارسال می‌کنند.


 


حسامی اضافه کرد: مجموعه کنترل کیفی بازرسی آهن ‌قراضه با کنترل بررسی قطعات آهن‌قراضه، تضمین‌کننده بررسی ابتدایی ذوب است و با کنترل مرغوبیت و ابعاد قطعات باعث می‌شود در زمان شارژ ، آسیبی به کوره‌ها وارد نشود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. چالش‌های زیادی در فرایند کنترل محموله‌ها و ارسال بار سالم به حوضچه‌های فولادسازی وجود دارد و تا به امروز این مجموعه با عملکرد مثبت توانسته نیازهای شرکت را رفع کند.