00:20 | يكشنبه 16 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
اوراق جدید مالی برای شرکت های قطعه خودرو آغاز شد/سهمیه ۵۹ هزار میلیاردی

1399/10/11 15:47

با ابلاغ بانک مرکزی :

اوراق جدید مالی برای شرکت های قطعه خودرو آغاز شد/سهمیه ۵۹ هزار میلیاردی

نماد برتر- با ابلاغ بانک مرکزی و مشخص شدن نحوه انتشار، روش‌های نقدشوندگی و نقل و انتقال اوراق موسوم به"گام" ، شرکت های قطعه خودرو آماده استفاده از این اوراق جدید شدند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، نعمت‌اله شهبازی مدیرکل دفتر تامین مالی و پشتیبانی تولید وزارت صنعت در نشست هماهنگی برای عملیاتی سازی اوراق گام به منظور کمک به تامین مالی زنجیره قطعات خودرو گفت: بهره‌گیری از روش‌های نوین برای تامین مالی شرکت های تولیدی در دستور کار است و معرفی و عملیاتی کردن اوراق گام برای صنایع مختلف پیگیری می‌شود.


 


وی افزود: مشارکت فعال و موثر شرکت های تولیدی خودرو و قطعه‌سازی برای استفاده از اوراق گام در کنار سایر روش‌های مرسوم به منظور تقویت تامین مالی زنجیره تولید ضروری است.


 


سهیل معمارباشی مدیرکل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت نیز با اشاره به نیاز شدید صنعت خودرو به نقدینگی گفت: استفاده از ابزارهای نوین برای استمرار تامین مالی و تداوم رشد تولید قطعات مورد نیاز صنایع خودرو سازی دنبال می‌شود.


 


دریایی رییس دایره تامین مالی زنجیره‌های تولید بانک مرکزی، انتقال حرکت اوراق در زنجیره، انتقال مکرر آن و ضمانت بانک‌های عامل برای نقد شوندگی اوراق در سر رسید را از مزیت‌های مهم این اوراق برشمرد و گفت: بانک مرکزی در دستورالعمل ابلاغی مزایای زیادی برای شرکت های تولیدی به منظور استفاده از اوراق گام در نظر گرفته و در قدم نخست، سهمیه ۵۹ هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی ابلاغ شده است.


 


وی افزود: مزیت اصلی اوراق گام، احیای خرید اعتباری در زنجیره‌های تولید است که با توجه به اینکه کارمزد انتشار یک‌بار قابل پرداخت است در صورت مدیریت درست و شناسایی زنجیره‌ها امکان نقل و انتقال بدون کارمزد و در نتیجه کاهش هزینه‌های مالی بنگاه‌های تولیدی فراهم شده است.


 


محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن قطعه‌سازان هم گفت: اوراق گام در تامین مالی قطعه‌سازان با توجه به تضمین نقدشوندگی اوراق در سر رسید توسط بانک عامل دارای کاربرد مناسبی است و تحقق آن حمایت خودروسازان به عنوان متعهدان اوراق را می‌طلبد.


 


احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز با اشاره به امکان جایگزینی اوراق گام با روش‌های فعلی خرید مدت‌دار قطعات خودرو این روش را برای قطعه‌سازان کارآمد توصیف کرد.


 


بنابراین گزارش، اوراق گام یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم شرکت های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای صورت خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.