نماد برتر- کارشناس خودرو با انتقاد از الگوی جدید قیمت گذاری ۴۵ درصد محصولات خودرو گفت : شورای رقابت در تنظیم بازار شکست خورد .
به گزارش پایگاه خبری
نماد برتر، مرتضی شجاعی درباره فرمول جدید شورای رقابت برای قیمتگذاری 18 خودرو به تسنیم گفت: تغییر مداوم شیوه قیمتگذاری خودرو از سوی شورای رقابت نشاندهنده شکست قیمتگذاریهای پیشین و تداوم رانت در بازار بوده و با اصرار بر قیمتگذاری با اختلاف فاحش نسبت به بازار آزاد، مانع افزایش تولید بود!
وی افزود: هنوز 3 ماه از آغاز سیاست قیمتگذاری فصلی این شورا نمیگذرد که الگوی جدیدی برای 45 درصد محصولات ارائه شده است. یعنی قیمت گذاری با احتساب هزینه تمامشده بر مبنای دلار 25 هزارتومانی و آخرین تحولات تورمی هم چارهساز نشد و اگر قیمتهای شورا کارشناسیشده بود، مصوبه اخیر درباره 18 خودرو ارتباطی با زیان خودروسازان نداشته است.
این کارشناس خودرو ادامه داد: نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار با اختصاص بخشی از منابع حاصل از فروش خودرو برای مصارفی همچون توسعه حمل و نقل عمومی قابل قبول است اما سیاستهای اجراشده تا رسیدن به این نقطه، هزینههایی نظیر توزیع شدید رانت، افزایش التهاب در بازار آزاد و انتظار بیحاصل متقاضیان واقعی در صفهای قرعهکشی را در پی داشته است.
شجاعی گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز و اثر مستقیم آن بر حجم معاملات و قیمتها در بازار، قیمتگذاری بر مبنای متوسط 3 ماه پیش کارساز نخواهد بود. به نظر میرسد قیمتگذاری شناور درب کارخانه مشروط به افزایش تیراژ تولید و اختصاص مابهالتفاوت قیمتهای شورا و بازار به مصارفی همچون توسعه شبکه حمل و نقل در مقطع کنونی مناسب باشد.
وی افزود: کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد تقاضای نوسانگیری چندین میلیون متقاضی در طرحهای فروش فوری را به حداقل تقاضای خرید از کارخانه میرساند و در شرایط کنونی که تقاضای سرمایهای کاهش چشمگیری داشته ، حضور واسطهها در بازار خودرو را کمرنگتر و بازار را آرامتر خواهد کرد.