23:18 | پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
جزییات تازه از افزایش قیمت ۱۸ خودرو با شروط رشد ۵۰ درصدی تولید + فهرست

1399/10/10 12:20

رئیس شورای رقابت اعلام کرد :

جزییات تازه از افزایش قیمت ۱۸ خودرو با شروط رشد ۵۰ درصدی تولید + فهرست

نماد برتر- رئیس شورای رقابت، افزایش قیمت ۱۸ خودرو از ماه آینده را مشروط به افزایش ۵۰ درصدی تولید دانست و فهرست محصولات را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا شیوا با اشاره به مصوبه شورای رقابت درباره تغییرات قیمتی 18 خودرو به تسنیم گفت: براساس تصمیم جدید ، فرصت یک ماهه به خودروسازان داده شده تا بتوانند متناسب با افزایش تولید و فرمول جدید این شورا نسبت به تغییر قیمتی محصولات اقدام کنند.


 


وی افزود: برای 18 محصول شامل پژو پارس، پژو 207 اتومات و دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، دنا پلاس، هایما، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان، پایه قیمت همان قیمت مصوب شورای رقابت است اما برای افزایش قیمت آن که از بهمن اعمال خواهد شد باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش 50 درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان افزایش قیمت را اعمال کرد.


 


این مقام مسئول ادامه داد: در این فرمول کیفیت و افزایش تولید، عوامل اصلی افزایش قیمت هستند یعنی به طور نمونه متوسط قیمت سه ماهه آبان، آذر و دی در بازار آزاد را محاسبه و قیمت شورای رقابت را از آن کسر و عدد به دست آمده را بر سه تقسیم می کنیم در صورتی که متوسط 50 درصد افزایش در تولید اتفاق افتاده باشد، عدد به دست آمده به قیمت شورای رقابت اضافه و قیمت جدید خودرو برای بهمن ماه مشخص می شود اما اگر به هر نسبتی افزایش 50 درصدی تولید محقق نشود به همان نسبت افزایش قیمت کمتری اعمال می شود.


 


شیوا گفت: با این روش قصد داریم تفاوت قیمت و رانت را کاهش دهیم و دلال بازی را حذف کنیم.این فرمول جدید باعث می شود خودرو ساز هم به سمت افزایش تولید متمایل شود. قرار شد سه خودرو ساز دیگر نیز به شرط رفع موانع، تولید را افزایش دهند.


 


وی افزود: اگر خودروساز نتواند تولید را در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد، درصد کمی در افزایش قیمت ها کسب خواهد کرد. به عنوان نمونه اگر خودروساز به جای افزایش تولید 50 درصدی به رشد تولید 25 درصدی برسد، در فرمول به جای تقسیم قیمت ها به 3 رقم 6 برای آنها در نظر گرفته شد و مجوز افزایش قیمت برای آنها بسیار ناچیز خواهد بود.