01:41 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
پیش بینی رشد۳۰ درصدی صنعت کوچک بورسی و اعمال مشوق جدید

1399/10/06 11:55

معاون وزیرصنعت اعلام کرد:

پیش بینی رشد۳۰ درصدی صنعت کوچک بورسی و اعمال مشوق جدید

نماد برتر- معاون وزارت صنعت با اعلام افزایش ۲۸ ،۴۰ و ۵۸ درصدی سه محصول لوازمخانگی و اعمال مشوق جدید از هفته گذشته، پیش بینی کرد این صنعت کوچک بورسی تا پایان سال با رشد۳۰ درصدی مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، مهدی صادقی‌نیارکی در مراسم افتتاح بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی گفت: با روند رو به رشد فعلی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری در اکثر بخش‌های صنعت لوازم خانگی رشد بیش از ۳۰ درصد تحقق یابد.


 


وی افزود: طی هشت ماه سال ،تولید یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس‌شویی ۲۸ ،۴۰ و ۵۸ درصد افزایش یافت اما به دلیل ممنوعیت‌های صادراتی ، ولید کولر آبی با کاهش ۶ درصدی روبرو شد. در تولید لوازم خانگی کوچک نیز رشد ۲۰ تا ۴۰ درصدی به ثبت رسیده است.


 


این مقام مسئول ادامه ‌داد: مجموع ارزبری صنایع لوازم خانگی به‌طور متوسط بین یک تا ۱.۲ میلیارد دلار در سال است اما این میزان با ایجاد ارزش افزوده سه برابری جایگزین حدود ۴ میلیارد دلار لوازم خانگی خارجی می‌شود. به‌طور متوسط صنعت لوازم خانگی وابستگی ۳۰ درصدی به مواد اولیه، قطعات و تجهیزات خارجی دارد که در ارتباط مستقیم با نرخ ارز هستند.


 


صادقی‌نیارکی گفت: از شنبه هفته گذشته مشوق جدید و عرضه اختصاصی ورق فولادی برای تولیدکنندگان لوازم خانگی در دستور کار قرار گرفت.لذا تولیدکنندگان برای تامین این ماده اولیه مشمول رقابت و قیمت‌های غیر واقعی نخواهند شد و آن را با قیمت پایه دریافت خواهند کرد. در حوزه محصولات پتروشیمی مورد نیاز این صنعت هم به دنبال تقویت طرف عرضه هستیم تا با رفع موانع و مشکلات، این محصولات هم با قیمت پایه به دست تولیدکنندگان برسد.


 


وی افزود: هدف‌ سال جاری وزارت صنعت، تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک، متوسط و بزرگ بود که تاکنون از این برنامه فراتر رفته است. سال گذشته حدود ۹ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی تولید شده بود و سال جاری رشد تولید حدود ۴میلیون دستگاه خواهیم داشت. متوسط تعمیق داخلی سازی در انواع لوازم خانگی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است .به‌طوری که کولر آبی با داخلی‌سازی ۱۰۰ درصدی و انواع وسایل گازسوز با داخلی‌سازی بالای ۹۵ درصدی تولید می‌شوند.