10:27 | دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
خطر تعطیلی صنعت سیمان با سیاست‌ های غیرکارشناسی/ درخواست آزادسازی

1399/10/02 07:47

رئیس انجمن اعلام کرد :

خطر تعطیلی صنعت سیمان با سیاست‌ های غیرکارشناسی/ درخواست آزادسازی

نماد برتر- رئیس انجمن سیمان با انتقاد از سیاست‌ گذاری های غیرکارشناسانه،نسبت به خطر تعطیلی این صنعت هشدار داد و خواستار حذف قیمتگذاری دستوری شد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رضا جمارانیان با انتقاد از سیاست‌ گذاری های غیرکارشناسانه به ایسنا گفت: این صنعت طی هفت ماه سال جاری در بسیاری از شاخص‌ها از جمله تولید و تحویل داخلی رشد ۱۳ و ۱۸.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال فبل داشته اما نه تنها مورد حمایت قرار نمی‌گیرد بلکه با برخی سیاست‌های ناعادلانه و اشتباه سود اصلی افزایش تولید و تحویل عاید دلالان می‌شود و تولیدکنندگان توان ادامه فعالیت‌ را از دست می‌دهند.


 


وی افزود: در شرایط کنونی هرچقدر سیمان بیشتر تولید شود،کارخانه‌هابیشتر آسیب می‌بینند. به دنبال هیچ امتیاز خاص و ویژه‌ای نیستیم اما توقع داریم همچون فولاد، آهک، آجرسازی و... قیمت این محصول نیز به طور آزاد و مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی تعیین شود.


 


این مقام مسئول ادامه داد:  قیمت کنونی هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی تیپ دو، معادل ۱۵.۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که با احتساب هزینه حمل‌ و سود فروش باید حدود ۱۹.۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد.در حالی که در بازار تهران کمتر از ۴۰ هزار تومان یافت نمی‌شود.


 


جمارانیان گفت:  واحدهای تولیدی در صورت ادامه این شرایط توان مقاومت را در مقابل عدم تطبیق قیمت دستوری با واقعیت‌های اقتصادی از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند مسیر تولید را ادامه دهند. روندی که طی آن قیمت سیمان کشف و ابلاغ شده، مورد تایید صنعتگران این عرصه نیست.