09:42 | چهارشنبه 13 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
آب ، برق و گاز ۳۰ میلیون نفر مجانی شد/ اثر تحریم در محرومیت ۵۰ میلیارد دلاری

1399/09/26 13:24

سخنگوی دولت:

آب ، برق و گاز ۳۰ میلیون نفر مجانی شد/ اثر تحریم در محرومیت ۵۰ میلیارد دلاری

نماد برتر- سخنگوی دولت از محرومیت دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار پول و منابع ارزی به واسطه تحریم های ترامپ و رایگان شدن آب، برق و گاز برای ۳۰ میلیون نفر از خانوارهای کم‌مصرف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، علی ربیعی در حاشیه نشست هیات دولت به خبرنگاران گفت: تصمیمات مهمی در زمینه اصلاح الگوی مصرف اتخاذ شده است. آب، برق و گاز برای خانوارهای کم‌مصرف که مطالعات نشان می‌دهد در دهک‌های پایین اقتصادی هستند، رایگان و حدود ۳۰ میلیون نفر شامل این طرح خواهند شد.


 


وی افزود: رشد تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست سال جاری ، مثبت شد و اقتصاد ز رکود بیرون آمد. طبق گزارش بانک مرکزی ، رشد اقتصادی ۶ ماهه با نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ درصد مثبت شد. بخش کشاورزی رشد ۴.۴ درصدی،  نفت ۰.۸ درصدی، گروه صنایع و معادن ۵.۴ و خدمات به علت تداوم کرونا و تعطیلی ها منفی  ۰.۲ درصد بود.


 


این مقام مسئول با بیان اینکه جنگ اقتصادی و تحریم‌های ترامپ، ایران را از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار منابع ارزی محروم کرد، ادامه داد: حتی در تامین مواد اولیه دارو و قطعات تولیدات صنعتی با مشکل روبرو شدیم، صادرات با محدودیت و برگشت پول با مشکل مواجه شد. زندگی بر مردم و برای دولت هم سخت گذشت. 


 


ربیعی عنوان کرد: دیگر علامت مثبت از گزارش‌ها، رشد ۲۲.۲ درصدی بخش نفت است. هر چند بازگشت منابع به سختی صورت می‌گیرد اما تولید نفت و فرآورده‌های نفتی در ایران متوقف نشد. کرونا آثار بسیار سنگینی بر اقتصاد بخصوص بخش خدمات وارد کرد با این حال گروه خدمات هم ۱.۴ درصد مثبت شد.  پیش بینی کارشناسان این است که در ۳ ماهه سوم نرخ رشد وضعیت بهتری داشته باشد.