06:08 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
تحلیلی از مواضع رهبر انقلاب درباره لایحه بودجه / بودجه سیاسی ممنوع

1399/09/26 10:16

نماینده مجلس اعلام کرد :

تحلیلی از مواضع رهبر انقلاب درباره لایحه بودجه / بودجه سیاسی ممنوع

نماد برتر- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارسال نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور در تعیین برداشت از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و تحلیلی از این رویداد ارایه کرد .

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، محسن زنگنه با اشاره به نامه آیت الله خامنه ای به حسن روحانی برای تعیین میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده به مهرگفت: رئیس مجلس بر اساس عرف هر ساله پس از تقدیم لایحه بودجه در صورت برداشت بیش از ۲۰ درصد سهم شرکت ملی نفت از صندوق توسعه ملی از مقام معظم رهبری کسب تکلیف می‌کند. چرا که برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند تائید ایشان است.


 


وی افزود: طبق قانون، دولت سالانه مجوز برداشت تنها ۲۰ درصد از صندوق توسعه ارزی را دراختیار دارد اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ علاوه بر این مقدار، ۱۸ درصد دیگر معادل ۷۵ هزار میلیارد تومان در جدول منابع برداشت از این صندوق تعیین کرده است.


 


این نماینده مجلس ادامه داد: بر این اساس روحانی طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری برای این میزان برداشت کسب اجازه کرده بود که ایشان برداشت مازاد در ۲۰ درصد و تا سقف ۳۸ درصد را مشروط به سقف فروش یک میلیون بشکه در روز اعلام کرده‌ و درباره مابقی آن هم فرمودند بیش از ۲۰ درصد برداشت نشود و خواستار بازگرداندن مطالبات و تسهیلات برداشت شده از محل صندوق ذخیره ارزی در سال ۹۹ شده اند.


 


زنگنه گفت: آیت الله خامنه ای برداشت از صندوق ذخیره ارزی را که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۳ میلیارد یورو می‌شود را هم ممنوع اعلام و فرمودند اگر قرار است برداشتی انجام شود، باید در قالب بودجه باشد.


 


وی افزود: بر این اساس به دلیل تغییر در سقف منابع و مصارف بودجه به دولت پیشنهاد می‌کنیم اصلاحات لازم را طی جدول منابع و مصارف یا به صورت اصلاح کلی‌تر انجام دهد . زیرا اگر بودجه واقعی تنظیم نشود، تبعات ناگواری برای معیشت مردم دارد.


 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: نوع اجازه رهبر انقلاب نشان از اهتمام و توجه ایشان به واقعی‌تر شدن بودجه دارد. لذا تا سقف یک میلیون بشکه فروش نفت مجوز داده و بیش از آن را جایز ندانسته‌اند که نظر کارشناسان هم این است که فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز غیرواقعی است.


 


زنگنه گفت: این اقدام رهبر معظم انقلاب به این معنا است که ایشان نگران بودجه غیرواقعی، کسری جدی و تورم‌زا بودن بودجه کنونی هستند و تلاش کردند آن را تا حدودی که به مجوز ایشان برمی‌گردد،کنترل کنند. مجلس هم به دولت اجازه نمی دهد با بودجه سیاسی، گرانی سنگینی برای سال آینده به مردم تحمیل کند !