به گزارش پایگاه خبری راد به نقل از ایسنا، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نیز به ریاست علی لاریجانی برای بررسی بودجه تشکیل شد.
براساس آییننامه داخلی مجلس، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سالانه کل کشور پس از نطق رئیسجمهور، سخنگوی کمیسیون گزارش خود را ارائه میدهد، سپس حداکثر ۱۰ نفر از نمایندگان به عنوان مخالف گزارش کمیسیون و ۱۰ نفر به عنوان موافق گزارش کمیسیون به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق هر کدام حداکثر ۱۰ دقیقه صحبت میکنند. پس از آن نماینده دولت به مدت ۲۰ دقیقه و در پایان، سخنگوی کمیسیون صحبت میکند.
مجلس که در جریان بودجه در دو شیفت کاری تشکیل جلسه میدهد، بعد از بررسی و تصویب کلیات بودجه وارد رسیدگی به جزییات آن در بخش درآمدی و هزینهای خواهد شد.
پیشبینی میشود بررسی بودجه حداقل تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد.
پیش از آغاز جلسه علنی، جلسه غیرعلنی تشکیل و در آن روند بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ مورد رسیدگی قرار گرفت.
به گفته نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گزارشی را به نمایندگان ارائه کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ ، حذف ۱۰۰ عنوان ردیف متفرقه را از ویژگیهای لایحه بودجه ۹۷ عنوان کرد.
کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و رییس مجلس برای بررسی بودجه برگزار کرد. شفافیت و انضباظ و نظارت ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان شده است.
یوسفنژاد با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی گفته است: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد.
لایحه بودجه از نظر درآمدی افزایش نداشته و این هم یکی از ویژگی های بودجه ۹۷ عنوان شده است. همچنین قابل رصد بودن دستگاه های اجرایی و توجه به اختیارات استانها از دیگر مواردی است که در لایحه بودجه پیش بینی شده است.
*** مخالفان کلیات لایحه بودجه ۹۷***
فرهنگی: تغییرات کمیسیون تلفیق در یارانهها باعث رفع نگرانیهای مردم نشده است
نماینده مردم تبریز نیز به بیان انتقاداتی از لایحه بودجه و همچنین نحوه رسیدگی به آن در کمیسیون تلفیق مجلس پرداخت و درخواست کرد که در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس به انتقادات و اصلاحاتی که در این زمینه مطرح میشود، برای رفع ایرادات لایحه بودجه توجه شود.
محمدحسین فرهنگی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ، در ابتدا ضمن تشکر از کمیسیون تلفیق به خاطر بررسی این لایحه اظهار کرد: انتظار همگان در جامعه از لوایح بودجه ایجاد تحول مثبت در اداره کشور است و ما حتی در این راستا میبینیم که در برخی از کشورها مجالس آنها تنها به وظیفه بررسی لایحه بودجه می پردازند و کاری به اصلاح قوانین و موارد مرتبط با آن ندارند و این موضوع به خاطر اهمیت و تاثیرگذاری بودجه در زندگی بخشهای مختلف جامعه است.
این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از اولویتهای برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده، در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: در برنامه ششم بر موضوع توجه جدی به کاهش حجم دولت تاکید شده است، ولی متاسفانه در لایحه بودجه این موضوع را شاهد نیستیم و شاهد متورمتر شدن حجم دولت با اتخاذ بررسی سیاستهای نادرست و افزایش بودجه جاری هستیم. از دیگر سو کمیسیون تلفیق نیز متاسفانه این تورم را به رسمیت شناخته است.
فرهنگی از عدم توجه به بخش کشاورزی، آب و همچنین بیمه محصولات کشاورزی در لایحه بودجه ۹۷ انتقاد کرد و گفت: در همین چارچوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات آب در بخش سازه و شبکه و همچنین کاهش ۵۰ درصدی اعتبارات بخش کشاورزی و کاهش ۳۰ درصدی بیمه محصولات کشاورزی هستیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طی سالهای اخیر شاهد شکلگیری پدیده غیرقابل قبولی در لایحه بودجه هستیم، در این ارتباط توضیح داد: در طی سالهای اخیر شاهد گسترش استفاده از اوراق مشارکت و سوق دادن آن به سمت بودجههای جاری هستیم. این پدیده جدیدی است در حالی که قبلا اوراق مشارکت در بحث پروژههای عمرانی مورد توجه بود. در ۳ سال اخیر برخی از منابع این عمران به بودجه جاری اختصاص داده میشود و این موضوع در نوع خود پدیده جدیدی است.
فرهنگی با بیان اینکه طبق قانون اساسی مجلس موظف است که در بودجه سالانه برای یک سال برنامهریزی کند، ادامه داد: این در حالی است که ما بعضا میبینیم که در بودجهها، برای سالهای بعد نیز تصمیماتی اتخاذ میشود. مثلا در بودجه سال ۹۷ آمده است که ۳۳ هزار بدهی سالهای قبل از طریق اوراق پرداخت شود و این رقم در کمیسیون تلفیق نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه ۵۷ هزار میلیارد نیز افزایش پیدا کرده است.
وی همچنین از بیتوجهی به موضوع آموزش و پرورش در لایحه بودجه انتقاد کرد و گفت: این بیتوجهی به این مقوله در کمیسیون تلفیق به حدی بوده که روند سال گذشته نیز حفظ نشده است. در بخش یارانهها نیز کمیسیون تلفیق تغییراتی ایجاد کرده ولی این تغییرات در راستای رفع نگرانیهایی که مردم داشتند نبوده و از دیگر سو، ارقامی که به آن اضافه شده است، در جداول لایحه بودجه هنوز اعمال نشده است.
فرهنگی مشکل دیگر لایحه بودجه ۹۷ را عدم توجه به حل مشکل صندوقهایی از جمله تامین اجتماعی و بازنشستگی عنوان کرد و افزود: ما مشکلاتی در نظام پرداخت داریم که هنوز حل نشده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اعتقاد بر اینکه در لایحه بودجه به پروژههای عمرانی توجه جدی نشده، ادامه داد: در این زمینه شاهد مشکل توزیع نامناسب تخصیصها هستیم. این پروژهها اموال شخصی مسوولان نیست و آنها موظف هستند تخصیصها را طبق قانون و به صورت مناسب توزیع کنند.
میرزایی: جهتگیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت که جهتگیری بودجه ۹۷ به سمت رفع بحران خشکسالی نیست.
به گزارش ایسنا، جلال میرزایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: ما در بودجه نویسی با واقعیتهایی روبرو هستیم که یکی از آنها کمبود منابع درآمدی است. بحرانهای جدی در کشور ما از قبیل بحران کمبود آب و خشکسالی وجود دارد که می بایست بودجه ریزی انضباط مالی داشته باشد.
وی افزود: تجربه کشورهای دیگر مانند یونان، روسیه، اسپانیا و ترکیه و چند کشور آسیای شرقی نشان می دهد این کشورها دو گام اساسی صرفه جویی در هزینهها و افزایش درآمدها را برای رفع مشکلاتشان اتخاذ کرده اند خوب بود ما هم این روشها را استفاده می کردیم. متاسفانه یکی از ضعفهای بودجه صرفه جویی نکردن در منابع مالی است.
میرزایی با بیان اینکه به گفته کارشناسان و اذعان مجامع بینالمللی، کشور ما با بحران خشکسالی و کمبود آب مواجه است، گفت: نباید با بارش برف و باران که در چند روز اخیر روبرو بودیم بحران آب را به فراموشی بسپاریم. ما در همه جلسات درباره کمبود آب صبحت کردیم اما جهتگیری بودجه به سمت رفع بحران خشکسالی نیست.
این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ منابعی به سازمان ها برای بحران خشکسالی اختصاص داده شده که کارکرد آنها در این زمینه مشخص نیست.
وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درباره ممنوعیت افزایش حقوق برخی مقامات و اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها در بودجه ۹۷ اضافه کرد: برخی تصمیمات ما را به یاد دولت گذشته می اندازد. به نام عدالت بحث افزایش حقوقها به گونهای شده که مورد نارضایتی افراد تحصیلکرده، تاثیرگذار جامعه، اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و قضات قرار گرفته و این تصمیم با عدالت سازگار نیست.
میرزایی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی، اشتغال، تولید و صادرات مدنظر قرار نگرفته و فقط در حد شعار باقی مانده، تصریح کرد: ما در هیچ بخش بودجه اثری از توجه به صادرات را نمی یبینم و در ارتباط با تولید هم سیاست مشخصی نداریم. و فقط این سیاستها معطوف به حمایت از مصرف کننده شده است.
وی اضافه کرد: دولت در تدوین بودجه ۹۷ بودجه ریزی عملیاتی را مدنظر قرار داده بود اما این بودجه ای که به صحن آْمده عملیاتی نیست. همچنین باید مشخص شود وظایف و همپوشانی سازمانها در تخصیص بودجه چقدر است. به عنوان مثال بودجه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاد دانشگاهی برای یک کار مشخص تخصیص داده شده همچنین ۶ میلیارد ریال برای شورای نظارت بر صداوسیما تخصیص داده شده که اصلا معلوم نیست برای چیست.
نماینده مردم ایلام در مجلس در پایان با بیان اینکه بودجه ریزی عملیاتی رسیدن به اهداف و نه فعالیتهای بوجهای است، گفت: اشتغال و صرف اعتبارات آن فقط روی کاغذ انجام نمی شود بلکه باید آن را عملیاتی کنیم.
ابطحی: پیشبینی رقم بالای اوراق مالی، بودجه را بادکنکی میکند
همچنین نماینده مردم خمینیشهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از پیشبینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان برای اوراق مالی در بودجه ۹۷، گفت که این میزان اوراق مالی، بودجه را بادکنکی میکند.
سیدمحمد جواد ابطحی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس و در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: شورای نگهبان باید پاسدار قانون اساسی باشد لذا باید بگویند بودجه چطور طبق اصل ۵۲ تنظیم شده است. متاسفانه بودجه خلاف اصل ۵۲ تنظیم شده و سوال اینجاست که چرا شورای نگهبان تذکر نمیدهد که اصل ۵۲ رعایت شود.
وی با بیان اینکه پیشبینی درآمدها در بودجه ۹۷ باید به شکل کارشناسانه انجام شود، گفت: متاسفانه درآمدها شفاف نیست و ما منابع پوچ و پوک زیادی در لایحه بودجه داریم. گفته میشود برای واگذاری باید رقمی پیشبینی شود، مگر این رقم در سال ۹۶ محقق شده است؟ از چه منبعی میخواهید آن را تامین کنید. آیا میخواهید با کلمات بازی کنید و مردم را سرگرم کنید؟
ابطحی اضافه کرد: برای تامین کسری بودجه از استقراض، مالیات و اوراق مشارکت استفاده میشود اما آیا این کار درستی است و به کسری پنهان دامن نمیزند؟ ما میخواهیم کسریها را با واگذاری اوراق جبران کنیم که داستان غمانگیزی است.
وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ به هزینههای جاری بیش از هزینههای عمرانی توجه شده، خاطرنشان کرد: تخمین هزینهها در بودجه متناسب نیست. همچنین دولت گفته بودجهریزی بر مبنای عملکرد را در پیش گرفتیم اما ۲۰ درصد به آن اضافه کردند در حالیکه باید پیشبینیها بر اساس بهای تمام شده باشد.
نماینده مردم خمینیشهر در مجلس با طرح این سوال که با چه مبنایی قرار است ۹۸۰ هزار شغل ایجاد شود، گفت: پیشبینی ۱۹۴ هزار میلیارد تومان اوراق مالی در بودجه ۹۷، بودجه را بادکنکی میکند و این در حالی است که کل بودجه عمرانی ۶۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین کشور با این اوراق، اوراق میشود!
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با کمبود منابع متوقف میماند، خاطرنشان کرد: استانی شدن آموزش و پرورش و بنیاد شهید هم به معنی کشاندن مردم در استانداریهاست.
بنیادی: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است
نماینده مردم کاشمر در مجلس با انتقاد از کلیات لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است.
بهروز بنیادی هم در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابتدا به کسانی که در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش کردند، خداقوت گفت و به صورت خاص از سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق تشکر کرد و گفت: امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت این لایحه در نگاه اول به نظر میرسد برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده. در شرایطی که سررسید بدهیهای دولتهای قبل فرارسیده و ۶۰۰۰ پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند.
وی افزود: نوشتن چنین بودجهای با تمامی کاستیها و کسریهای موجود محدودیت شرایط منابع مالی را فریاد می زند. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. در دنیای امروز و دگرگونیهای حال خاورمیانه و هزینههایی که در آن متحمل شدیم باید بتوانیم سهم بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم. انتظار میرفت که بودجه ۹۷ علاوه بر تعقیب جهش اقتصادی کشور طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی داشته باشد.
این نماینده مجلس گفت: شعار اصلی انتخابات، مسائل اقتصادی و معیشتی بود. قرار بود هر سال یک میلیون شغل با رشد اقتصادی هشت درصدی ایجاد شود ولی بنا بر آمار ۱۳ درصد جمعیت سن کار ایران فاقد شغل هستند. با وجود جمعیت ۱۵ میلیونی حاشیه نشین این مشکل بیشتر رخ می نماید.
بنیادی ادامه داد: متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجههای عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می دهیم که این کاملا متضاد است چراکه با افزایش بودجه عمرانی، به اشتغال دست پیدا خواهیم کرد. طبق آمار ۴۰ درصد کشور زیر خط فقر نسبی و ۳۲ درصد زیر خط فقر مطلق هستند که این آمار در مناطق روستایی به ۶۰ درصد می رسد. دولت چگونه می خواهد یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کند؟ که اگر این کار انجام شود کنترل آسیبهای اجتماعی و تامین امنیت غذایی ناممکن خواهد شد.
این نماینده مجلس اظهار کرد: در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری برای معوقات بازنشستگان و فرهنگیان دیده نشده. زدودن فقر و بیکاری از جامعه و ایجاد شغل منوط به سرمایهگذاری های خارجی و گسترش مناسبات اقتصادی با جهان و رونق صنعت توریسم است ولی در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری را نمی بینیم و با افزایش خروج از کشور موجب نارضایتی مردم شدیم. باید این را بدانیم که هریک از آحاد مردم بنابر ظرفیت درآمدی خود مالیات می پردازند و این چنین افزایش، این بار بر دوش اقشار جالب نیست. تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم است، با هیچ بودجهای ره به جایی نمی بریم.
وی تصریح کرد: تا اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی نشود و به بخش خصوصی اطمینان داده نشود همچنان شاهد هزینههای بالای شرکتهای دولتیهای زیانده خواهیم بود. واضح است قدرت اقتصادی مستقل می تواند قدرت سیاسی را به چالش بکشد. همچنان مقاومت در مقابل تشکیل احزاب وجود دارد و در چنین مسیری در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است. ما باید یک استراتژی امنیت ملی و سیاست خارجی جدیدی را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد ۸ درصدی مصوب شده در برنامه ششم برسیم تا وعدههای داده شده و تاکیدات مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.
بنیادی ادامه داد: به عقیده کارشناسان تحقق این رشد دستیابی مستمر به بازار حداقل ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات صنعتی است. امروز سهم ایران از تجارت جهانی سه هزارم درصد است که باید به عدد یک درصد برسیم. متاسفانه در بودجه ۹۷ هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداشتیم که جای سوال دارد. در بودجه ۹۷ با کاهش سهم درآمدهای نفتی راه جبران آن را از افزایش سهم مالیات و قیمت کالا و خدمات جبران کردیم.
وی افزود: کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی در حالیکه هنوز تعریفی از خط فقر مطلق یا استانداردهای اولیه زندگی وجود ندارد خطرناک است. به عقیده کارشناسان درآمد خانوار تنها برای زنده ماندن حداقل ۴۰۰۰ دلار در روز است. به نظر میرسد در بودجه ۹۷، سهم خواص حفظ شده در حالیکه یکی از موارد مهم مورد تراز مردم است.
بنیادی خطاب به رئیسجمهور گفت: آقای روحانی باید صدای کارشناسان نخبه اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم اطراف خود بشنوید. اصرار به سیاست سرکوب نرخ ارز سبب تشویق به واردات قاچاق خواهد شد و برای کاهش واردات مجبور به اعمال تعرفه بالای تجاری شدیم که این کار سبب کاهش انگیزه نوآوری صنایع می شود. قیمت نفت در بودجه ۹۷ هر بشکهای ۵۵ دلار پیش بینی شده در حالیکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ هز بشکه ۵۴ دلار بر مبنای برنت آمریکا تخمین زده شده است. بهتر است نمایندگان در اینباره با واقعیت تصمیمگیری کنند.
وی در پایان گفت: مجلس تنها در مورد ۳۵ درصد مبالغ کل بودجه تصمیم گیری می کند و ۶۵ درصد بودجه در مجلس بحث نمی شود که بیشتر مفاسد، رانتها و اختلاسها، فیش های نجومی و املاک نجومی در این بخش صورت می گیرد.
سلیمی: در بودجه ۹۷ برداشت از صندوق ملی ۲۰۰ درصد افزایش مییابد
همچنین یک عضو هیات رییس آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷، ۲۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت میکند، گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۷، ۲۰۰ درصد افزایش مییابد که نتیجه آن مبتلا شدن صندوق به حساب ذخیره ارزی خواهد بود.
حجتالاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، این بودجه را غیرعملیاتی دانست و افزود: عملیاتی کردن بودجه تکلیف برنامه ششم است اما به نظر نمیرسد بودجه ۹۷، عملیاتی تنظیم شده باشد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه پنهان لایحه بودجه ۹۷ گفت: با اینکه پیشنهاد دولت در بودجه عمومی ۳۶۷ میلیارد تومان است و کمیسیون تلفیق بر آن افزوده است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه پنهان در این لایحه وجود دارد.
سلیمی از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ سخن گفت و یادآور شد: این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.
وی با انتقاد از سرمایه گذاری نشدن ۲۵ درصد از درآمد شرکتهای دولتی، گفت: بودجه شرکتهای دولتی نه در کمیسیونهای تلفیق و نه در صحن علنی مجلس بررسی نمیشود و این بودجه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که حتی یک ریال آن سرمایهگذاری نمیشود.
این عضو هیات رییس آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش از دولتمردان گفت: چرا در لایحه سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفتهاید؟ آیا این کار مقدمه خصوصی سازی آموزش و پرورش است؟ چرا کل بودجه عمرانی به استانها داده نمیشود؟
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بودجه حاصل از درآمدهای نفت، گاز، برق و آب را بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اما این مبلغ در گزارش تلفیق بودجه ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، چرا؟
سلیمی با انتقاد از بودجه جاری گفت: در حالی که طبق قانون برنامه ششم سالی ۵ درصد از بودجه جاری کاسته شود، ولی سالی ۱۰ درصد به این بودجه اضافه شده و این در حالی است که بودجه عمرانی ۱۷ درصد کاهش یافته است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حجم مالیات پیشبینی شده در سال آینده گفت: طبق پیشنهاد دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات از تولید و مردم در سال آینده اخذ میشود. آیا با توجه به وضعیت اقتصادی، چنین درآمدی امکانپذیر است؟ آیا این مساله فشار مضاعفی بر مالیات دهندگان نخواهد آورد؟ آیا این کار موجب عمیقتر شدن اقتصاد زیرزمینی نمیشود؟
موافقان کلیات لایحه بودجه ۹۷
فلاحتپیشه: کمیسیون تلفیق در بودجه با هرگونه تحمیل گرانی به جامعه مخالفت کرد
یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ با تاکید بر اینکه این کمیسیون با هرگونه تحمیل گرانی در جامعه مخالفت کرده است، گفت که در این بودجه به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی برای رفع بسیاری از مشکلات همچون آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی داده شده است.
به گزارش ایسنا، حشمت الله فلاحت پیشه در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس گفت: کمیسیون تلفیق در گام اول با هرگونه گرانی در هر زمانی مخالفت کرد با این استدلال که نمی توان در زمان رکود به جامعه گرانی تحمیل کرد. به همین دلیل با افزایش ۵۰ درصدی نرخ حاملهای انرژی همچون بنزین مخالفت نمود گرچه با این کار منابع درآمدی دولت کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه تلفیق اجازه برداشت ماهیانه دولت از مازاد منابع نفتی را در لایحه پیشنهادی حذف کرد، افزود: دولت در لایحه بودجه اجازه خواسته بود تا در زمان افزایش قیمت نفت مازاد درآمدی را برداشت و هزینه کند که مبلغی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به عنوان ما به التفاوت فروش ارز حاصل از نفت خام پیش بینی کرده بود که مجلس به دلیل تقویت بعد نظارتی مجلس این بند را حذف کرد چون دولت برای چنین مجوزی باید متمم بودجه به مجلس ارائه کند.
فلاحت پیشه با بیان اینکه مجلس اجازه برداشت چهار میلیارد دلار برای حل مشکلات از صندوق توسعه ملی را به دولت داد، گفت: دولت اجازه برداشت ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را از مجلس برای رفع مشکلات بخشهای عمرانی، جاری و اضطراری خواسته بود که تلفیق با بخش جاری مخالفت کرد و مجوز برداشت چهار میلیارد دلار را داد. باید توجه کنیم که دولت با ضیق بودجهای مواجه است چون اجازه گرانی را ندادهایم و طبیعتا برای رفع مشکلات دولت رو به برداشت از صندوق توسعه ملی می آورد.
به گفته وی این میزان برداشت از صندوق توسعه ملی برای طرحهای آبیاری پرفشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان و تقویت بنیه دفاعی است که بیش از ۶۵ درصد از این میزان برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص داده شده است.
این نماینده مجلس با اشاره به حذف جدول ۱۷ و حذف عناوین در بودجه گفت: مجلس تا جایی که توانست موضوع کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی را در بودجه حذف کرد و اگر موردی هم باشد باید گزارش آن به مجلس داده شود.
این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه در این بودجه به نظارت دیوان محاسبات تاکید شده است، گفت: معافیت مالیاتی از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به بالا آن هم به صورت پلکانی در نظر گرفته شده که این در راستای اخذ مالیاتهای عدالتطلبانه است چون طبیعتا کسی که حقوق کمتر میگیرد، باید معافیت مالیاتی بیشتر داشته باشد.
وی به بودجه در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق بازنشستگی اشاره و اظهار کرد: کمیسیون تلفیق بودجه مصوب دولت را برای افزایش حقوق بازنشستگان به دو برابر افزایش داد.
فلاحتپیشه با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در مورد یارانه گفت: براساس این مصوبات مقابله فقر مطلق و توجه به نیازمندان در نظر گرفته شده است. طبیعتا باید یارانه کسانی که درآمد بالا داشته حذف شود که چنین اجازهای به دولت داده شده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این بودجه اجازه داده شده است که نمایندگان در طرحهای ملی دخالت داشته باشند، طرحهایی همچون موضوع وضعیت بهبود جادهها که این یک حق برای مجلس در جهت بهبود وضعیت کشور محسوب میشود.
فلاحتپیشه در پایان از نمایندگان خواستار شد که به کلیات بودجه رای دهند و اشکالات در زمان بررسی جزییات رفع کنند.
محمدی: تنظیم و تدوین بودجه ۹۷ براساس عملکرد یکی از گامهای جدی و مثبت است
یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: در بودجه ۹۷ نکات برجستهای مورد توجه قرار گرفته است که بخشی مربوط به اصلاحات ساختاری بودجه است و تنظیم و تدوین بودجه بر مبنای عملکرد یکی از قدمهای مثبت و جدی است که اتفاق افتاده است. چرا که در سالهای قبل به طور ثابت درصدی را به بودجه استانها اضافه می شد بدون آنکه قیمت تمام شده خدمات برای مردم و مجلس مشخص شود. این اقدام دیرهنگام رخ داد ولی گامی مثبت است.
به گزارش ایسنا، همچنین داود محمدی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: مجلس از سالهای قبل به دنبال این بود که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نهادینه شود که خوشبختانه امسال این اتفاق افتاد. بودجه ریزی بر مبنای عملکرد باعث انضباط مالی، شفافیت بودجه، کاهش هزینههای کشور و افزایش بهرهوری که از مشکلات امروز جامعه است، میشود.
وی در ادامه گفت: تحقیقا امروز یکی از مشکلات جدی کشور اشتغال است. جوانان مداوما در خصوص اشتغال گلایه می کنند و به حداقلها برای امرار معاش راضیاند، اما متاسفانه ما در این حد هم نمی توانیم این امر را برآورد کنیم و ضرورت داشت که دولت و مجلس به این موضوع توجه کنند که خوشبختانه در تبصره ۱۴ بودجه ۹۷ نگاه معطوفی به بحث اشتغال با هدفگیری یک میلیون و ۳۰ هزار شغل و تخصیص ۷۳ هزار میلیارد تومان به این امر شده است. خصوصا اشتغال مناطق روستایی که موجب تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت معکوس می شود که از گامهای ارزشمندی است که در بودجه ۹۷ برداشته شده است.
وی افزود: امروز در تمام استانها با پروژههای نیمه تمام مواجه هستیم. بیش از ۶۵ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد. چه در بخش ملی و چه در بخش استانی. سال گذشته با تجویز مجلس و همت دولت ۴۱۳۱ پروژه واگذار شده است. امسال این امر در بودجه دیده شده است تا بتوانیم با به کارگیری بخش عمومی و بخش خصوصی نسبت به تقویت کارهای عمرانی گام برداریم. این امر علاوه بر جلوگیری از تضعیف بیتالمال باعث ایجاد تحرک در اقتصاد و اشتغال نیز می شود.
نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: توجه به اولویتهای برنامه ششم خصوصا در حوزه آب و آبرسانی از جمله نکات مثبت بودجه ۹۷ است. امروز در همه استانها با مشکل آب و آبرسانی مواجه هستیم. حتی در شهرهای بزرگ مشکل آب شرب نیز دیده می شود و مشکل آب کشاورزی که تقریبا عمومی است. در این بودجه توجه خوبی به بحث آب و آبرسانی خصوصا مجمتع های آبرسانی در روستاها صورت گرفته است و در خصوص شهرها نیز تدابیر خوبی اندیشیده شده است
محمدی خاطر نشان کرد: توجه به محیط زیست و مقابله با ریزگردها و ساماندهی پسماندها که امروز ازمشکلات جدی کشور خصوصا استانهای جنوبی کشور است، در بودجه ۹۷ اتفاق افتاده است. امروز در استان قزوین نیز با بیابانزایی مواجه هستیم که آینده آن تهران و کرج را نیز تهدید می کند. لذا توجه به محیط زیست و این سرمایه بین نسلی و فرانسلی باید مورد توجه قرار می گرفت که در این لایحه در کانون توجهات بوده است.
وی افزود: ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی که هم منطبق با سیاستهای کلی نظام است و هم برنامه ششم توسعه انطباق دارد، از جمله نکاتی است که در بودجه به آن توجه شده است. مشارکت بخش عمومی در کنار بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه است.
این نماینده مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور در کانون حوادث غیرمترقبه است و ما یکی از کشورهایی هستیم که در آماج سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه قرار داریم به این بحث نیز باید در بودجه توجه می شد. ما از قدیم وقتی مطالعه دقیق انجام می دهیم می بینیم یکی از عواملی که باعث افزایش تلفات شده بحث عدم توجه به بافتهای فرسوده و استحکام بنا است که در بودجه ۹۷ به این موضوع توجه خوبی شده است.
این عضو کمیسیون اصل ۹۰ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در آماج حملات توطئهگران آمریکایی و رژیم صهیونیستی قرار دارد، تقویت بنیه دفاعی از اهم ضرورتها است. اگرچه مهمترین مولفه اقتدار کشور به واسطه اتکا به مردم است اما دولت نیز اهتمام خوبی را به خرج داده و در این موضوع برای تقویت بودجه دفاعی و بنیه دفاعی در لایحه بودجه ۹۷ تدابیر خوبی اندیشیده شده است.
محمدی افزود: توجه به گردشگری جهت اشتغالزایی ارزان با توجه به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه جاذبههای گردشگری است، ضروری است که خوشبختانه در بودجه ۹۷ اهتمام خوبی شده تا از ظرفیتهای گردشگری کشور استفاده کنیم. در لایحه بودجه ۹۷ در تبصره ۱۴، ۲۲ هزار و ۳۰ میلیارد ریال جهت بیمه زنان بدسرپرست و بیسرپرست که به دفاتر نمایندگان مرتبا مراجعه می کنند، در نظر گرفته شده است.
وی در پایان گفت: بحث انضباط مالی در بودجه و فقرزدایی و تفویض اختیارات به استانها از نکات برجستهای است که باید به آن اشاره کنیم. در رابطه با جزئیات خصوصا نسبت به استان خودمان که ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات می دهیم، انتظارمان این است که انشاءالله به همین نسبت به استان ما بازگردد.
ذوالقدر: افزایش بودجه معاونت زنان و تلاش برای فقرزدایی از نکات مثبت بودجه است
یک عضو فراکسیون زنان با تاکید بر توجه بودجه سال آینده به حوزه زنان، گفت: در این بودجه برای اقشار ضعیف و آسیبپذیر در راستای فقرزدایی و برقراری عدالت تصمیمات خوبی گرفته شده است که به طور نمونه افرادی که کمتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق میگیرند، از پرداخت مالیات معاف شدند.
سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ اظهار کرد: اقتصاد کشور به رهایی از اقتصاد دولتی و توجه به صنایع کوچک، تولید و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نیاز دارد که این موضوع در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است.
وی افزود: از طرف دیگر در بودجه ۹۷ موضوع برداشتهای بیرویه و خارج از عرف از صندوق توسعه ملی حذف شده و برداشت نیز منوط به بازگشت سرمایه و ارزش افزوده برای کشور خواهد بود.
نماینده تهران توجه به طرحهای اشتغالزا، بهبود وضعیت مسکن و طرحهای حمل و نقل ریلی و توجه به معیشت کولبران را از جمله نکات مثبت بودجه سال آینده برشمرد و اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور در بودجه ۹۷، موضوع فقرزدایی و برقراری عدالت بخصوص توجه به اقشار ضعیف و آسیبپذیر مورد تاکید قرار گرفته است. نمونه آن معافیت مالیاتی برای کارمندان دولتی است که حقوق کمتر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت میکنند. همچنین دریافت مالیات به صورت افزایش پلکانی است یعنی هر کسی که دریافتیاش بیشتر باشد مالیات نیز باید بیشتر پرداخت کند که این همان عدالت مالیاتی است.