16:06 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
آمار تولید و فروش سه خودروساز بورسی با انبار ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ

1399/09/17 10:55

طی ۸ ماه سال جاری بررسی شد:

آمار تولید و فروش سه خودروساز بورسی با انبار ۱۵۲ هزار خودرو در پارکینگ

نماد برتر- آمارهای تولید و فروش ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد طی هشت ماه سال‌ جاری ۱۵۲ هزار خودروی تولید شده در پارکینگ کارخانه‌ها متوقف مانده است.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، بررسی اطلاعات منتشره سه خودروساز بزرگ به بورس نشان می‌دهد فروش هشت ماه سال کمتر از میزان تولید بوده و به نظر می‌رسد این موضوع با انبار خودروها در ارتباط است.


 


براین اساس، ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع طی این مدت ۵۶۷ هزار دستگاه تولید داشتند حال آنکه جمع کل فروش‌ ۴۱۵ هزار دستگاه بوده است. با این حساب، غول‌های جاده مخصوص تا پایان آبان بطور حدودی ۱۵۲ هزار دستگاه کمتر از میزان تولید فروخته‌اند.


 


این تفاوت آماری میان تولید و فروش خودروهای داخلی در حالی است که گفته می‌شود ده‌ها هزار دستگاه محصول در پارکینگ‌های خودروسازان انبار شدند و روایات مختلفی در مورد آنها وجود دارد.


 


از دید برخی، خودروهای دپویی احتکار شدند تا با قیمت‌هایی بالاتر به فروش بروند اما خودروسازان می‌گویند دپویی‌ها کسری قطعه دارند و در انتظار تامین قطعات برای تجاری‌سازی هستند. زیاد پیش آمده که انتشار تصاویری از پارکینگ‌های مملو از خودرو، حاشیه‌ ساز و با استناد به آنها خودروسازان بزرگ متهم به احتکار شده‌اند. این در حالی است که نه خودروسازان و نه وزارت صنعت هیچ وقت زیر بار این اتهام نرفته و دلایل دیگری را برای محصولات دپویی عنوان کرده‌اند.


 


این سه خودروساز در مجموع ۴۱۴.۵ هزار دستگاه انواع محصول را در این مدت به فروش رسانده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدودا ۲۵ درصدی نشان می‌دهد. در این بین، بیشترین فروش به ایران‌خودرو با ۲۶۸.۶ هزار دستگاه محصول اختصاص یافته است.


 


هرچند در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، ایران‌خودرویی‌ها ۲۰درصد بیشتر فروخته‌اند با این حال فروش آنها در مقایسه با محصولات تولیدی‌ کمتر بوده است. ایران‌خودرو ۲۹۱.۲ هزار دستگاه محصول را به تولید رسانده که ۲۲.۵ هزار دستگاه بیش از میزان فروش این شرکت بوده است.


 


پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو به گروه پژو با تیراژ بالغ بر ۲۰۹ هزار دستگاه اختصاص داشته و کمترین فروش نیز نصیب سوزوکی ویتارا با تنها یک دستگاه شده است. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، دنا پس از گروه پژو بیشترین تیراژ را به خود اختصاص داده و در رده بعدی نیز سمند جای دارد.


 


اما سایپا نیز ۱۸۵.۲ هزار دستگاه محصول فروخته که بیشتر آن را تیبا به خود اختصاص داده است. سایپا در این مدت بالغ بر ۱۴۰ هزار دستگاه تیبا فروخته‌ و کم‌فروش‌ترین محصول نیز سراتو است که ماه‌ها تولید نمی‌شود. پس از تیبا بیشترین میزان فروش به پراید اختصاص یافته، خودرویی که از مرداد ماه دیگر تولید نشد.


 


مقایسه آمار فروش سایپا با هشت ماه سال گذشته حکایت از افت بیش از ۳۰ درصدی دارد. دومین خودروساز بزرگ با توجه به آمار ۲۰۹.۵ هزار دستگاهی تولید، ۲۴.۳ هزار دستگاه محصول کمتری نسبت به تولید فروخته است.


 


در نهایت پارس‌خودرویی‌ها نیز با توجه به فروش ۵۵.۵ هزار دستگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۴ درصد کاهش به خود می‌بینند. بیشترین محصول فروخته شده تا پایان مهر، خانواده ایکس‌۱۰۰ یا همان پراید بوده که سهمی کمتر از ۲۲ هزار دستگاه داشته است. پس از پراید، محصولات خانواده Q۲۰۰ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.


 


پارس خودرویی‌ها همچنین بیش از سه هزار دستگاه از محصولات رنو را فروخته‌اند و آمار فروش برلیانس‌های این شرکت نیز بیش از ۲۵۰۰ دستگاه بوده است. مقایسه آمار تولید و فروش پارس خودرو نشان می‌دهد ۱۰.۵ هزار دستگاه کمتر از تولید هشت ماهه(کمی بیش از ۶۶ هزار دستگاه) فروش داشته است.