13:38 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
درخواست دیرهنگام میرسلیم از روحانی برای رسیدگی به وضعیت اسفناک بورس

1399/09/17 08:48

درخواست دیرهنگام میرسلیم از روحانی برای رسیدگی به وضعیت اسفناک بورس

نماد برتر- نماینده مردم تهران در اقدامی دیرهنگام با اشاره به وضعیت اسفناک بورس خواستار پیگیری حقوق سهامداران و تعیین تکلیف خاطیان از رییس جمهور شد.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، در حالی بازار سهام بعد از چهار ماه بحرانی و ریزش 40 درصدی شاخص از حدود یک ماه گذشته با شرایط بهتری روبرو شده که مصطفی میرسلیم در اقدامی دیرهنگام و با ارسال نامه‌ای خطاب به رییس جمهور اعلام کرد: بورس تهران در وضعیت اسفناکی به سر می برد‌ و متولیان امر برخلاف تمام توصیه های کارشناسان با بی تدبیری تمام این فرصت بی نظیر را به تهدیدی تبدیل و از ارائۀ راه حل بازمانده اند. این موضوع از سه جهت حائز اهمیت و قابل پیگیری است:


 


1- بازار سرمایه یکی از ارکان اصلی و زیربنایی مالی و اقتصادی است و هرگونه نوسان و خلل در آن بر شاخص های کلان اقتصادی تاثیر مستقیمِ کوتاه و بلندمدت خواهد داشت.


 


در این مدت متولیان بازار سهام تصمیماتی اتخاذ و مسیری را پیموده اند که این بازار به عنوان پیشانی و معرض اقتصاد علی رغم اقبال تاریخی عامّۀ مردم و حمایت های همه جانبه با صعود غیرعادی و سقوطی شدید مواجه شد. این نوسانات و تکانه های عظیم در ماه های آتی تأثیر مخربی بر اقتصاد کلان خصوصا در تشدید تورم و رکود تورمی، کاهش نرخ تولید ناخالص ملی، کاهش صادرات و دیگر شاخص های کلان بویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و جهش تولید خواهد داشت.


 


2- تعداد کثیری از هموطنان با تمام سرمایه، دارایی و پس انداز و با اطمینان به وعده های مسئولین و متولیان اقتصاد، وارد بازار سهام شده اند و در ماه های تیر و مرداد، اقدام به خرید سهام شرکت های بورسی، خصوصا سهام شرکت ها و صندوق های دولتی معتبر با قیمت های گران کرده و هم اکنون شاهد از بین رفتن سرمایه و دارایی هستند.


 


همچنین وضعیت حدود 49 میلیون نفر دارندۀ سهام عدالت که بنا بر وعدۀ مسئولان به امید کسب منفعت ناچیز و گشایشی اندک در این شرایط سخت اقتصادی، اقدام به عرضۀ سهام به دو روش مستقیم و غیر مستقیم کرده بودند نیز در ابهام کامل است و مشخص نیست چه بر سر دارایی آنها خواهد آمد.


 


در حقیقت مسیر طی شده در بورس باعث تضییع و از بین رفتن ده ها هزار میلیارد از اموال و دارایی جمع کثیری از هموطنان، اشخاص حقیقی، حقوقی و شرکت ها شده است که در آینده صدمات ثانویۀ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این سوء مدیریت بیشتر مشخص خواهد شد.


 


3- به دلیل حمایت همه جانبۀ متولیان امر و مسئولان از بازار سرمایه و هدایت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در آن وضعیت فعلی بازار سهام موجب یأس و نارضایتی عمومی و کاهش اعتماد به نهادهای اجرایی و نظارتی شده است. صاحب چند میلیون از کدهای جدید معاملاتی مردم شریف و زحمت کشی هستند که بر اساس اعتماد و اطمینان از حفظ حقوق و دارایی به بازار سهام وارد و اکنون احساس می کنند از اعتماد آنان سوء استفاده شده است و دستگاه های ذینفع دولتی بعد از برداشتن منفعت از بازار بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخ گویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.


 


با عنایت به توضیحات فوق و به دلایل صدمه و لطمۀ عمده به اقتصاد ملی بر اثر سوء مدیریت و سوء تدبیر در بورس، از بین رفتن مبالغ کلانی از نقدینگی و سرمایۀ هموطنان، تضییع حجم انبوهی از دارایی های مالی و ریالی اشخاص حقوقی؛ شرکت ها و مؤسسات بخش خصوصی، سوء استفاده از اعتماد عمومی و تضعیف پیوند مردم و حاکمیت که اثرات ثانویه خواهد داشت، درخواست می شود نسبت به پیگیری حقوق سهامداران و جلوگیری از تضییع بیشتر دارایی های هموطنان در بازار سهام و نیز تعیین تکلیف خاطیان و کسانی که با اتخاذ تصمیمات و تدابیر اشتباه موجب ایجاد این حجم عظیم از خسارات مادی و معنوی در سطح ملی شده اند، دستور مقتضی صادر فرمایید.