11:42 | پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
واردات و صادرات تهاتری کالا از امروز شروع شد / امکان ترخیص کالا با ارز متقاضی

1399/08/27 09:35

وزیر صنعت :

واردات و صادرات تهاتری کالا از امروز شروع شد / امکان ترخیص کالا با ارز متقاضی

نماد برتر- وزیر صنعت گفت: براساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان می‌توانند از امروز برای رفع تعهدات با یک واردکننده یا یک تأمین‌کننده کالا تهاتر برای واردات کالا اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری نماد برتر، رزم‌حسینی پس از نشست هماهنگی با مسئولان بانک مرکزی و گمرک برای سرعت‌بخشی به روند ترخیص کالا‌های انباشته شده در گمرک ابراز کرد: امکان واردات کالا از محل ارز متقاضی نیز مهیا شد.


 


وی افزود: به‌جز متقاضیان دریافت ارز 4200 تومانی، امکان ترخیص کالا از همه گمرک‌ها برای واردکنندگانی که می‌توانند ارز مورد نیاز را تأمین کنند مهیا شد. سامانه‌هایی همچون بازارگاه با این هدف راه‌اندازی شده‌اند و چنانچه مشکلی در این باره است باید مسئولان وزارت کشاورزی پاسخگو باشند. چون وزارت صنعت فقط تأمین‌کننده کالا است .


 


مهدی میراشرفی رئیس‌کل گمرک گفت: اجرای این مصوبه بسیاری از مشکلات فعلی، همچون انباشت کالا‌های اساسی مانند روغن و برنج در گمرکات را رفع می‌کند و سرعت صادرات را افزایش می‌دهد. با مصوبه اخیر دولت، کالا‌های انباشته شده در گمرک‌ها می‌تواند به‌سرعت ترخیص و روانه بازار شود. فرق اصلی این مصوبه با مصوبه‌های قبلی در حذف الزام گمرک به دریافت کد رهگیری برای ترخیص کالاها است.


 


وی افزود: این موضوع می‌تواند به‌شدت رسوب کالا در گمرک را کاهش و سرعت مبادلات تجاری کشور را افزایش دهد و اگر این مصوبه همچون برخی مصوبات قبلی در اجرا دچار تغییرات نشود، حجم بالایی از کالا‌های رسوب‌شده در گمرک، سریع ترخیص خواهند شد.


 


میراشرفی ادامه داد: هیچ کالایی بدون اخذ مجوز‌های بهداشتی و استاندارد از گمرک ترخیص نخواهد شد. مصوبه جدید دولت درباره آزاد شدن واردات از محل صادرات کمک می‌کند کالا‌های خوراکی و فاسدشدنی بتوانند قبل از انقضای مجوز‌های اخذشده از نهاد‌های مسئول همچون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد، ترخیص شوند.