22:42 | شنبه 15 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
خوشبینی به بازار سهام/دلیل نوسان سنگین در بازارهای جهانی چه بود

1399/08/20 08:48

پیش بینی بورس امروز 20 آبان ماه؛

خوشبینی به بازار سهام/دلیل نوسان سنگین در بازارهای جهانی چه بود

نماد برتر- چرا برخی از تحلیل ها مدعی اند که روند امروز بازار سهام نسبت به روزهای قبل بهتر میشود. عاملی اصلی نوسان سنگین در بازارهای جهانی چه بود.


به گزارش نماد برتر، با افت سنگین نماگر بازار در معاملات روز گذشته، شاخص‌کل بورس تهران به مرز یک میلیون و 215 هزار واحد رسید. اگر حجم عرضه به اندازه سه روز گذشته باشد، دور از انتظار نیست که شاخص‌کل به کانال یک میلیون و 100 هزار واحد وارد شود. با این حال اغلب نمادهای شاخص‌ساز در معاملات روز گذشته به تعادل رسیدند و حجم قابل توجهی از تقاضا در کف قیمت برای آنها وجود داشت. با توجه به این مسئله بعید نیست که امروز روند معاملات نسبت به روزهای گذشته بهتر شود.



از امروز قرار است دو تغییر در معاملات بورس صورت گیرد. یکی از تغییرات به انجام معاملات روزانه بازمیگردد و طبق این تغییر و همانند گذشته، فروش سهامی که امروز خریداری می شود، مجاز خواهد بود. اما طبق تغییر دوم که سازوکار آن هنوز برای بسیاری از فعالان بازار مبهم است، زمان پیش گشایش بازار از ساعت 8:45 دقیقه خواهد بود اما هنوز پیغام ناظر مبنی بر تغییر زمان پیش‌گشایش اعلام نشده است.



تحولات بازار ارز در روز گذشته باز هم حکایت رشد اندک نرخ دلار دارد به نحوی که هر اسکناس دلار در بازار غیررسمی شب گذشته تا اواخر کانال 27 هزار تومانی نیز افزایش داشت. به نظر می رسد در شرایط کنونی، نرخ دلار افت بیشتری را تجربه نخواهد کرد.



 نوسان سنگین در بازارهای جهانی



اما بازارهای جهانی از بعدازظهر روز گذشته شاهد نوسانات بسیار سنگینی بود به نحوی که هر اونس طلا نزدیک به 100 دلار کاهش یافت و از مرز 1950 دلار در هر اونس به مرز 1850 دلار رسید. روز گذشته شرکت آمریکایی فایزر اعلام کرد که نتایج واکسن کرونا حاکی از موفقیت آن بر روی ۴۳ هزار و پانصد نفر از داوطلبان در ۶ کشور است. پیش از این با اوج گیری کرونا در اروپا و آمریکا و همچنین پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طلا فاز صعودی در پیش گرفته بود اما خبر کشف واکسن کرونا توسط این شرکت باعث سکته طلا به عنوان یک دارایی امن شد. در سوی دیگر قیمت کامودیتی‌ها نیز با توجه به بالا رفتن امیدها به بهبود رشد اقتصادی و خروج از رکود، افت داشت ولی قیمت نفت و همچنین بورس‌های جهانی رشد قابل توجهی داشتند. هر بشکه نفت برنت نزدیک به 8 درصد رشد را به ثبت رساند و تا مرز 43 دلار نیز رشد داشت.