23:13 | جمعه 15 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
رکورد صادرات چین با سریعترین رشد ۱۹ ماه گذشته شکسته شد

1399/08/19 08:25

رکورد صادرات چین با سریعترین رشد ۱۹ ماه گذشته شکسته شد

نماد برتر- صادرات چین طی ماه گذشته با افزایش ۱۱.۴ درصدی به ۲۳۷ میلیارد دلار رسید که سریعترین رشد ۱۹ ماه گذشته محسوب می شود.


به گزارش نماد برتر به نقل از راشا تودی، صادرات چین در ماه اکتبر (مهر) دوباره رونق گرفت و با افزایش 11.4 درصدی به 237 میلیارد دلار رسید که سریعترین رشد طی 19 ماه گذشته بوده است.



بر اساس این گزارش، طی این مدت واردات رشد ثابتی داشت. در شرایطی که اقتصادهای بزرگ دنیا برای تعدیل تاثیرات مخرب ویروس کرونا تلاش می کنند،دومین اقتصاد بزرگ جهان به روند بهبودی ادامه می‌دهد.



روند واردات چین پس از افزایش بی سابقه 13 درصدی در سپتامبر(شهریور) آهسته شد و به 179 میلیارد دلار رسید که 4.7 درصد نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.



افزایش بیش از حد صادرات و کاهش واردات باعث افزایش مازاد تجارت چین با دنیا از جمله آمریکا شده است. این یکی از دلایل آغاز جنگ تجاری واشینگتن با پکن است. علیرغم افزایش خرید کالاهای آمریکایی توسط چین طبق مرحله اول قرارداد تجاری، مازاد تجاری طی ماه گذشته به 31.37 میلیارد دلار رسید که در سپتامبر 30.57 بود و 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.



این افزایش صادرات، نتیجه تقاضای بسیار برای کالاهای بهداشتی و تجهیزات الکترونیکی درپی افزایش دورکاری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بود. البته تحلیلگران هشدار داده‌اند، اوج دوباره بحران کرونا در سراسر دنیا و وضع دوباره قرنطینه‌ها در اروپا تقاضا در بازار را کاهش داده و بر عملکرد تجاری چین در ماه آینده تاثیر منفی خواهد گذاشت.



تولید ناخالص داخلی چین پس از سقوط در سه ماهه اول سال 2020 در سه ماه دوم و سوم  3.2 و 4.9 درصد رشد کرد و انتظار می‌رود،تنها اقتصاد بزرگی باشد که طی سال جاری رشد می‌کند.