21:33 | يكشنبه 15 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
نتایج جلسه مهم قطعه سازان با ایران خودرو سایپا /عدم اعمال قیمتهای جدید در مهر

1399/08/13 13:15

نتایج جلسه مهم قطعه سازان با ایران خودرو سایپا /عدم اعمال قیمتهای جدید در مهر

نماد برتر- سخنگوی انجمن سازندگان قطعات، نتایج جلسه مهم با ایران خودرو و سایپا و وزارت صنعت را با مصوباتی مانند پرداخت۲۵۰۰ میلیارد تومان به سایپا و عدم اعمال قیمت های جدید در مهرماه اعلام کرد.


به گزارش نماد برتر، فرهاد به‌نیا با اشاره اعلام مشکلات صنعت قطعه‌سازی توسط اعضای هیات مدیره انجمن در جلسه کمیته خودرو و با حضور مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و مسئولان وزارت صنعت به ایسنا گفت: خودروسازان در مورد تعدیل قیمت‌ها و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان قول‌ دادند و امیدوار به پرداخت مطالبات بیش از ۱۲۰ روزه قطعه‌سازان شدند.



وی افزود: اما موضوع اصلی، قیمت خودرو است که مدیران دو خودروساز در آخرین جلسه‌ با وزارت صنعت ، متعهد به تولید حدود۶۹۰ هزار محصول تا پایان سال شدند. برای تامین قطعات هم با نیاز ارزی حدود ۲۱۰ میلیون دلار و حدود ۶۵۰ میلیون دلار سایپا موافقت شد. آمار ایران‌خودرو نیز در آینده اعلام خواهد شد.



این مقام مسئول ادامه داد: در خواست۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی سایپا توسط بانک مرکزی هم مورد تصویب کمیته خودرو قرار گرفت . همچنین پیشنهاد سایپا مبنی بر قیمت گذاری حدود ۵۵ درصد تولیدات پرمصرف توسط شورای رقابت و ۴۵ درصد محصولات با قیمت های بالا، توسط هیات مدیره خودروسازان به تصویب رسید.



به‌نیا خاطر نشان کرد : یکی از مشکلات قطعه‌سازان که در جلسه مطرح نشد، مربوط به  افزایش زیان‌ خودروسازان به بیش از ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان  است که برای تامین بخشی از این زیان، قرار بود ابتدای مهرماه، قیمت‌گذاری خودرو برای سه ماه سوم سال اعلام شود اما علیرغم اصرار یکی از دو خودروساز، افزایش قیمت شامل مهرماه نخواهد شد و برای دو ماه آبان و آذرماه اعمال خواهد شد. بنابراین زیان سایپا و ایران خودرو از این محل ۶۰۰ و ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود. 



به گفته وی ، مهمترین موضوع صنعت خودرو  و قطعه‌ساز ، افزایش قیمت فولاد، مواد اولیه و بلاتکلیفی خودروسازان در قیمت‌گذاری و افزایش قیمت ها در حاشیه بازار است.