12:27 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
نقش ۸۰ درصدی غیرحرفه ای ها در نوسان بازار و گزارش های مطلوب پنهان

1399/08/06 10:44

مدیر تحقیق و توسعه بورس و کارشناس بازار مطرح کردند:

نقش ۸۰ درصدی غیرحرفه ای ها در نوسان بازار و گزارش های مطلوب پنهان

نماد برتر- مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران و کارشناس بازار اعلام کردند حضور بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذار غیرحرفه ای عامل ایجاد نوسان قیمت ها بوده و گزارش های مطلوب دیده نمی شوند .


به گزارش نماد برتر، رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران به برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر گفت: در ابتدای سال جاری شاخص بورس با ۵۱۲ هزار واحد شروع کرد و امروز با رشد ۱۶۱ درصدی به یک میلیون و ۳۳۶ هزارتایی رسید که برای بازه زمانی کمتر از ۷ ماه مناسب است.



وی افزود: در این میان روند بازارپرهیجان بود . بطوریکه شاخص در ۱۹ مرداد به کانال ۲ میلیون و ۷۸ هزارتایی رسید و ۳۰۵ درصد بازدهی را هم پشت سر گذاشت ولی بعد از آن افت ۳۶ درصدی را ثبت و به کانال یک میلیون ۳۳۶ هزارتایی عقب نشینی کرد.



کیانی ادامه داد: سرمایه گذاران وفادار ، بازه زمانی مناسبی را توانستند کسب کنند اما حضور بیش از ۸۰ درصد سرمایه گذار غیر حرفه‌ای ، باعث ایجاد نوسان شده است.



بهروز خدارحمی مدیر عامل گروه مالی سپهر صادرات نیز گفت: بازار سرمایه در چند هفته گذشته دارای نگرانی و استرس اهل بازار و مشارکت کنندگان بود. واقعیت بازار سرمایه از نظر عملیاتی بسیار مطلوب‌تر از آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند و نگران هستند.



وی افزود: هرچه فاصله مردم و فعالان بازار سرمایه بیشتر شده، نگرانی ها هم بیشتر شده و نسبت به کوچکترین خبر حساس شده اند. این روز‌ها شاهد گزارش‌ های فصلی بسیار خوبی از صنایع، نماد‌ها و شرکت‌های هستیم که دیده نمی‌شوند.