22:52 | جمعه 14 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
گزارش مرکز آمار از تورم نقطه‌ای مهر ماه با شکستن رکورد ماهانه

1399/08/02 17:53

گزارش مرکز آمار از تورم نقطه‌ای مهر ماه با شکستن رکورد ماهانه

نماد برتر- مرکز آمار اعلام کرد: تورم نقطه ای در مهر سال جاری از ۴۱ درصد عبور کرد و نرخ تورم ماهانه نیز نسبت به ماه قبل به ٧ درصد رسید.


به گزارش نماد برتر، مرکز آمار اعلام کرد: تورم نقطه‌ای که درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است در مهر ماه به عدد 41.4 درصد رسیده است. یعنی خانوارها بطور میانگین 41.4 درصد بیشتر از مهر 98 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­ اند.



نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری و روستایی 41.3 و 42.2 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 6.8 و 8.1 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات با افزایش 9 درصدی به 4.5 و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به 41.9 درصد رسیده است.



افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارها



منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است که در مهر سال جاری به ٧ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل 3.4 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات 5.7  و 7.6 درصد بوده است.



این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی 7.1 و 6.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 3.5 و 3.4 درصد افزایش داشته است.



افزایش نرخ تورم سالانه خانوارها



منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن بوده که به 27.2 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 1.2 درصد افزایش داشت.نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی 27.3 و 26.7 درصد بوده که 1.2 و 1.3 درصد افزایش داشته است.



تغییرات قیمت ها در ماه جاری



در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها (کره حیوانی و روغن جامد)، گروه شیر، پنیر و تخم­ مرغ ، گروه سبزیجات (فلفل دلمه‌ای، کاهو، نخود، پیاز و قارچ)، گروه چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها (انواع نوشابه و آبمیوه) در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات، حمل و نقل (قیمت انواع خودرو)، گروه مبلمان و لوازم خانگی ، گروه تفریح و فرهنگ (لپ­ تاپ، قطعات کامپیوتر، دوربین عکاسی و دوچرخه بچه ­گانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.



درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای



دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهر ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 24.4 درصد برای دهک اول تا 32.5 درصد برای دهک دهم بوده است.