03:41 | سه شنبه 10 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
طرف تقاضا در بازار خودرو عجیب است / عامل کسب سود ۱۰۰ میلیونی در یک شب

1399/07/20 13:48

طرف تقاضا در بازار خودرو عجیب است / عامل کسب سود ۱۰۰ میلیونی در یک شب

نماد برتر- معاون وزارت صنعت با اعلام عجیب شدن طرف تقاضا و حضور ۲.۹ میلیون نفر در قرعه‌کشی دیروز محصولات ایران خودرو،گفت: قیمت‌های دولتی منجر به رانت‌ و کسب سود یک شبه و ۱۰۰ میلیون تومانی شده است.


به گزارش نماد برتر، سعید زرندی درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی بازار خودرو در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: خودرو مثل هر کالای دیگر ، قیمت تمام شده‌ای دارد که ناشی از رشد بهای مواد اولیه ،بازارهای جهانی و... بوده و می توان وابستگی ارزی محصولات پر فروش را به هزار تا دو هزار دلار رساند اما صرفه اقتصادی مهم است.



وی ادامه داد: در حالی طی نیمه اول سال تولید خودرو با رشد 19 درصدی روبرو شده که فضای تقاضا ، عجیب شده و در جریان قرعه‌کشی دیروز محصولات ایران خودرو ، دو میلیون و 900 هزار نفر ثبت نام کرده بودند که نشان از نقدینگی زیاد در اختیار مردم دارد. در این میان قیمت‌های دولتی منجر به جذابیت و رانت‌هایی شده تا یک شبه 100 میلیون تومان سود نصیب خریداران شود. همین موضوع ، زمینه سرمایه‌گذاری همگانی را فراهم کرده است.



زرندی افزود: در دنیا برای جلوگیری از این وضعیت ، مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد تا هر کسی وارد این بازارها نشود اما یکی از ضعف‌های ایران ، حرکت سرمایه ها به سمت بازارهایی چون طلا و ارز و کسب سود بدون ریسک از خرید محصولات و فروش در بازار آزاد آن هم بدون پرداخت مالیات است.