16:20 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
آغاز فروش پوشاک زمستانه در رکود کرونایی

1399/07/15 14:56

پوشاک زمستانی چقدر گران شد؟

آغاز فروش پوشاک زمستانه در رکود کرونایی

نماد برتر- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آغاز فروش پوشاک زمستانه و رکود در این بازار خبر داد و گفت: با توجه به مشکلات تامین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده پوشاک نسبت به سال قبل افزایش داشته، به‌طوری‌که مثلا یک قیمت پالتوی زنانه زمستانی تقریبا دو برابر شده، چرا که با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم، اما در قیمت تمام شده مانتو زنانه که چهار فصل است حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است.


به گزارش نماد برتر، ابوالقاسم آقاحسین شیرازی، با بیان اینکه از رکود در بازار پوشاک زمستانی خبر داد و گفت: در حال حاضر فروش پوشاک زمستان آغاز شده و تقریباً اکثر فروشگاه‌ها لباس زمستانی تهیه کرده‌اند اما افزایش قیمت تمام شده پوشاک به دلیل افزایش نرخ ارز باعث کاهش توان خرید مردم شده و اوج گیری کرونا هم بر رکود حاکم بر بازار دامن زده است. 



وی با بیان اینکه بازار پوشاک زمستانی امسال با سال گذشته قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: اگر به رونق بازار در سال گذشته نمره ۱۰۰ بدهیم امسال این نمره به صفر رسیده است.



به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، تولید کنندگان با افزایش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، خرج کار، دستمزد و غیره و در پی آن افزایش قیمت تمام شده مواجه‌اند، اما با وجود اینکه صنف پوشاک بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دیده، سازمان امور مالیاتی تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر نگرفته و حتی مالیات را افزایش داده است. سازمان تامین اجتماعی هم در این شرایط کمکی به تولیدکنندگان نکرده، این در حالی است که دولت می‌تواند در این بخش به پرداخت حق بیمه کارگران کمک کند و موجب افزایش اشتغال شود.



میزان افزایش قیمت پالتو، مانتو، کت و شلوار و لباس بچگانه



شیرازی در پاسخ به اینکه قیمت پوشاک زمستانی نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشته نیز گفت: افزایش قیمت در اقلام مختلف متفاوت است. مثلاً یک قیمت پالتوی زنانه زمستانی تقریبا دو برابر شده، چرا که با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم، اما در قیمت تمام شده مانتو زنانه که چهار فصل است حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در زمینه کت و شلوار که مانند مانتو زنانه چهار فصل است، قیمت محصول دوخته شده با پارچه‌های معمولی ۲۰ تا ۳۰ درصد و مدل‌های لاکچری ۶۰ تا ۷۰  درصد افزایش داشته است.



وی همچنین درباره وضعیت بازار پوشاک بچگانه اظهار کرد: در این بخش به دلیل مشکلات مواد اولیه و کمبود تولید به دلیل دردسرهایی که تولید پوشاک بچگانه دارد تا ۱۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشتیم. به طور کلی در بخش تولید لباس بچگانه ارائه کارهای خوب، پرخرج و دوخت آن پردردسر است و با توجه به کمیاب بودن پارچه، قیمت تمام شده بیشتر هم می‌شود.



رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در ادامه با بیان اینکه کیفیت لباس‌های داخلی اگر بهتر از مشابه خارجی نباشد کمتر نیست، تصریح کرد: با این وجود قیمت پوشاک در کشور نسبت به مشابه ترک حداقل ۲۰ درصد ارزان تر است. با این وجود شرایط اقتصادی حاکم بر کشور ممکن است خریداران تصور کند در بازار پوشاک گرانفروشی اتفاق میفتد، اما مردم باید بدانند که به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه و افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده پوشاک افزایش یافته است و تصور گرانفروشی درست نیست.



تامین دیرهنگام مواد اولیه موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان می‌شود



شیرازی با تاکید بر اینکه طولانی شدن تامین مواد اولیه برای تولید کنندگان پوشاک ضرر ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برای مثال اگر تولید کننده سفارش مواد اولیه و پوشاک زمستانی دارد باید حداکثر ظرف دو هفته تامین شود در غیر این صورت فصل پوشاک تمام می‌شود و تولیدکننده دچار زیان می‌شود.



وی افرود: به طور کلی با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم. برای مثال نخ یکی از ارکان اصلی تولید پارچه است که باید واردات آن تسهیل شود، چرا که قادر به تولید تمام مورد نیاز کشور در داخل نیستیم. همچنین برای تامین بخشی از پارچه های مانتو زنانه، جین، کتان و کرپ نیاز به واردات داریم. البته در بخش پارچه جین ۸۰ درصد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود، اما برای تامین حدود ۹۰ درصد از پارچه کرپ به واردات نیاز داریم.