به گزارش نماد برتر، محسن ذوالفقاری با بیان اینکه کارگزاری های مختلف با برگزاری مسابقات روزانه همراه با جوایزی از نوع امتیاز، نظر شرکت کنندگان را جویا می شوند اعلام کرد: این مسابقات در دو نوع برگزار و شامل اطلاعات بازار سرمایه و پیش بینی آینده نماد، شاخص و سبد سهام می شود.
در این میان، کارگزاری ها بابت مسابقات پیش بینی عمدتاً هزینه ای جز برگزاری مسابقات متحمل نمی شوند و امتیازات بین سهامداران بسته به موفقیت در پیش بینی ها تقسیم می شود.
برخی از کارگزاری ها نتایج مسابقات را همان لحظه نمایش می دهند که این امر موجب می شود شرکت کنندگان به سمت جواب صحیح، شیوه معاملات را تغییر دهند و برخی نتایج را تا چند روز بعد نمایش نمی دهند. حال باید دید برنده اصلی این مسابقات چه کسی است، کارگزاری یا شرکت کنندگان؟
کارگزاری ها عمدتاً دارای صندوق سهام، گروه سبدگردان، کارشناسان خبره ، مدیران IT و بانک اطلاعاتی و .... هستند و از میزان تحصیلات،میزان سرمایه در بورس، پورتفوی افراد ،میزان سرمایه پارک شده آنها در حساب کارگزاری، گروه های مورد علاقه سهامدار جهت سرمایه گذاری، سوابق سود و زیان، میزان سود و ضرر در هر نماد یا هر معامله و بطور کلی تمام اطلاعات سهامدار را در اختیار دارند.
کارگزاری ها و صندوق های زیر مجموعه و .... به یک مورد سهامدار دسترسی ندارند آن هم دید سهامدار به آینده بازار در لحظه حال است البته بر اساس سوابق سهامدار در معاملات گذشته به راحتی می توانند درصد تشخیص صحیح ، میزان ریسک پذیری و تمایل به خرید یا فروش را تشخیص دهند و این امر با فناوری بانک اطلاعاتی با درصد خطای بسیار کم کاملاً امکان پذیر است.
مسابقات پیش بینی شاخص و سبد سهام و نماد موجب مهر تایید آنالیز اطلاعات بانک عظیم اطلاعاتی کارگزاری می شود. فرض کنیم کارشناسان یک کارگزاری در مجموعه های سبد گردان ،صندوق سهام و ... پس از بررسی علمی و براساس تجربه عملی به این نتیجه می رسند که فلان نماد بیست درصد بالاتر از قیمت فعلی ارزش دارد و با توجه به اطلاعات و گزارشات شرکت مذکور این سهم در روزهای آینده به ارزش واقعی نزدیک می شود.
حال اطلاعات موجود در بانک سهامداران را آنالیز می کند. پس از آنالیز میزان تحصیلات، ریسک پذیری، تشخیص صحیح آینده نماد ،رتبه کلی سهامدار و ... متوجه می شوند این نماد چندان مورد تایید سهامداران نیست اما در پورتفوی آنان وجود دارد و ممکن است اقدام به فروش کنند. بنابراین با برگزاری یک مسابقه، نظر نهایی سهامداران را جویا می شوند.
از این مرحله به بعد اگر سهامداران نظر بر کاهش داشتند با مقداری عرضه، قیمت را کاهش و سپس در کف قیمت سهم ها را جمع آوری کنند. سهامدار با بدست آوردن چند امتیاز به راحتی دید و برداشت نهایی راجع به نماد ،شاخص و ... را در اختیار کارگزاری قرار داده است. این یک تخلیه اطلاعاتی قانونی و شرعی است.
هر چند می توان در برخی مواقع نیز با انتشار یک خبر جعلی به هیجان سهامداران افزود که با دید مثبت به موضوع نگاه می کنیم ولی در هر صورت این مسابقات در کنار سایر اطلاعات پورتفوی، سطح علمی و سود و زیان افراد یک رانت اطلاعاتی بدون هزینه جذاب است که در اختیار کارگزاری ها قرار دارد.
اینکه کارگزاری ها چقدر از این اطلاعات بهره برداری می کنند، مهم نیست هر چند سوداگران حاضرند مبالغ زیادی بابت این اطلاعات جذاب پرداخت کنند ولی دلیلی بر اینکه کارگزاری ها دست به چنین اقداماتی می زنند نیست . موضوع اصلی تاثیر منفی این مسابقات بر هیجان بازار است. اگر سازمان بورس مدتی برگزاری این مسابقات را لغو کند مقداری از هیجان بازار کاسته می شود.