20:30 | پنجشنبه 9 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
شرط برگشت اعتماد به بورس و احتمال صعود در مهر / حباب فاجعه بار بازارهای رقیب

1399/07/07 10:54

شرط برگشت اعتماد به بورس و احتمال صعود در مهر / حباب فاجعه بار بازارهای رقیب

نماد برتر- کارگزار بورس با اعلام شرط برگشت اعتماد دوباره مردم به بازار سرمایه و شکل گیری حباب فاجعه بار در بازارهای رقیب ، پیش بینی کرد از اواخر یا اواسط مهر ، روند شاخص صعودی شود.


به گزارش نماد برتر، علیرضا تاج‌بر عضو هیات مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به اینکه در یک سال اخیر با اقداماتی جذابیتی برای سرمایه‌گذاری در بورس ایجاد شد به ایرنا گفت: بزرگترین دستاورد بازار سرمایه در طول تاریخ فعالیت و اقدام منحصر به فرد آن در دنیا، ایجاد ضریب نفوذ بالای بازارسرمایه بود که این بازار مورد استقبال میلیون‌ها سهامدار قرار گرفت و به عنوان بزرگترین ثروت حاصل شد. علت حضور این افراد، اعتمادی بود که در بازار سرمایه به دلیل صحبت‌های مطرح شده از سمت دولت ایجاد شد.



وی افزود: عدم وجود هماهنگی‌ها و حرف های ضد و نقیض در مرداد ماه باعث شد اعتماد مردم خدشه‌دار شود و دیگر بازار سرمایه را به عنوان بازاری امن نگاه نکنند. با اقدامات اخیر برای بازگشت رشد هم نه تنها اعتماد مردم بهتر نمی‌شود بلکه گاهی اوقات تاثیر عکس دارد و شرایط را نابسامان‌تر می‌کند.



این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه با توجه به شرایط کلان و بنیادی حاکم در اقتصاد، بازار سرمایه بهترین شرایط را نسبت به دیگر بازارها دارد، ادامه داد: بازار سهام دلار محور است و با صعود نرخ دلار ، ارزش جایگزینی و فروش شرکت‌های صادرات محور افزایش پیدا می‌کند که این افزایش‌ها را در گزارش شهریور ماه و ۶ ماهه شرکت‌ها شاهد خواهیم بود. از طرف دیگر در بازارهای رقیب ، حباب بسیار فاجعه‌انگیز است اما اکثر صنایع بورسی فاقد حباب هستند و در موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری قرار دارند.



زمان لازمه برگشت اعتماد و رونق دوباره به بازار



تاج بر با اشاره به اینکه برگشت اعتماد و رونق دوباره به بازار سرمایه نیازمند زمان است و احتیاجی به وعده و وعید نیست، عنوان کرد: برای جلب اعتماد دوباره مردم و بروز ظرفیت شرکت‌ها برای افزایش سودآوری باید زمان داده شود. در صورت اختصاص این زمان بطور حتم دوباره از اواخر یا اواسط مهر شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود و به مرور شرایط تعادلی به معاملات این بازار باز می گردد.



وی درخصوص اعتقاد عده ای از کارشناسان مبنی بر اینکه بورس از آبان ماه و بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مدار صعودی باز می گردد، گفت: اواسط مهر ماه به دلیل انتشار گزارش بسیاری از شرکت های صادر کننده و ایجاد جذابیت مضاعف در اکثر سهم های اصلاح شده می توان شاهد بهبود روند معاملات بورس بود. این جذابیت باعث می شود تعدادی از افراد ریسک پذیر نسبت به سرمایه‌گذاری دوباره در بورس پیشگام شوند و ریسک انتخابات آمریکا را کنار بگذارند.



رشد غیرطبیعی بورس در تیر و خرداد



این کارگزار به غیرطبیعی بودن رشد بورس در تیر و خرداد اشاره کرد و گفت : ذات بازار سرمایه به این شکل نیست که به صورت مداوم در حال صعود باشد بلکه باید با نوسان همراه باشد و گاهی در معاملات این بازار شاهد افت باشیم. صعود و نزولی مداوم شاخص بورس، نشانه بیمار بودن روند معاملات بازار است. روند صعودی بورس در دو ماه گذشته و روند نزولی که بازار اکنون در پیش گرفته، طبیعی نیست و نشانه وجود هیجان در معاملات است.



تاج‌بر افزود: هر ریسکی در بازار با اثر متعددی همراه است اما در این زمینه که انتخابات آمریکا بعد از اصلاح ۶۰ درصدی بازار تا چه میزان تاثیرگذار است و باید نسبت به آن ترس داشته باشیم یا خیر قابل بررسی است. در این زمینه گروهی از تحلیلگران معتقدند با انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها تاثیر این ریسک کمرنگ می‌شود و بعد از انتخابات آمریکا شاهد روند صعودی بازار خواهیم بود.



درک دولت از محاسن بازار سرمایه



وی با بیان اینکه دولت در یک سال گذشته محاسن بازار سرمایه را بطور کامل درک کرده به همین دلیل به دنبال بکار گرفتن اقدامات لازم برای تداوم رشد است، ادامه داد:  سال ۸۴ آرزوی فعالان بازار، مطرح شدن بورس از سوی مسئولان ارشد بود و آرزو داشتند تعداد سهامداران از ۱۰۰ هزار نفر سال ۹۳ به ۴۰۰ هزار نفر برسد در حالی که اکنون تعداد سهامداران ده‌ها برابر شده است. کشور تا چند سال گذشته بانک محور بود و بیشتر وزرا به دنبال سیاست پولی و مالی براساس بانک بودند. اکنون دغدغه مسئولان اعم از وزیر و دیگر مقام‌های عالی بورس است به همین دلیل می‌توان نسبت به آینده این بازار امیدوار بود.



بازار سهام راهی جز صعود ندارد



تاج بر ادامه داد: دو ماه نظاره‌گر روند صعودی پرسرعت شاخص بودیم و طبیعی است برگشت تعادل در روند نزولی فرسایشی رخ دهد اما بازار سهام راهی جز صعود ندارد و برای سرمایه گذاری راهی جز ورود نقدینگی به بورس وجود ندارد. زیرا نرخ سود سپرده بانکی برابربا نرخ تورم نیست و باعث کاهش ارزش پول مردم خواهد شد.



وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند سکه و طلا با هزینه نگهداری و مالیاتی همراه هستند به همین دلیل بورس تنها گزینه موجود برای حفظ کشور و ارزش سرمایه مردم است. به نظر می‌رسد شاخص بورس دوباره از کانال دو میلیون واحد عبور کند و حتی تا پایان سال عددی بالاتر از آن را لمس کند.