17:00 | جمعه 7 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۴۵۰۰ تومان ضرر است

1399/06/23 17:15

قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۴۵۰۰ تومان ضرر است

نماد برتر- مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه اگر دولت قیمت خرید تضمینی گندم را کمتر از۴۵۰۰تومان اعلام کند، تولید لطمه می خورد و طبق محاسبات قیمت واقعی خرید تضمینی گندم ۵۲۰۰تومان است، گفت: بی توجهی به خرید تضمینی گندم احتمال تکرار کمبود گندم در سیلوها را افزایش می دهد.

به گزارش نماد برتر، علی خان محمدی، با بیان اینکه اگر قیمت خرید تضمینی گندم کم باشد و قیمت براساس استانداردهای لازم تعیین نشود، کشاورز دیگر گندم کشت نمی کند و نظام تولید کشور به هم می ریزد، اظهار کرد: اگر قیمتی که قرار است توسط دولت تعیین شود، عادلانه و واقعی نباشد کشاورز از کشت گندم منصرف شده و به کشت محصولات جالیزی از جمله صیفی و سبزی روی می آورد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر الگوی کشتی که مورد تایید وزیر جهاد کشاورزی هم است لطمه می بیند و پایداری تولید هم به خطر می افتد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به اینکه فردا در جلسه شورای اقتصاد قیمت نهایی خرید تضمینی گندم مشخص خواهد شد، اظهار کرد: گندم از جمله محصولات استراتژیک است که امنیت غذایی را تامین می کند. عدم توجه دولت به خرید تضمینی ممکن است باعث تکرار  معمای دوره آخر دولت قبلی و کمبود گندم در سیلوها شود.

وی اضافه کرد: اگر کشاورز گندمی کشت نکند و سیلوها از گندم خالی شود، باید به فکر واردات گندم باشیم و از طرفی برنامه کشاورزی کشور به هم خواهد  خورد.

خان محمدی با بیان اینکه اگر دولت قیمت خرید تضمینی گندم را کمتر از ۴۵۰۰ تومان اعلام کند تولید لطمه خواهد خورد، اظهار کرد: براساس داده ها و محاسبات کارشناسی قیمت واقعی خرید تضمینی گندم ۵۲۰۰ تومان است و قیمتی که حتی وزارت جهاد کشاورزی آن را تایید کرده است. ما می توانیم برای این قیمت با دولت وارد مذاکره شویم تا اعلام کنیم این قیمت براساس تورم کشور است و از روی هوا نیست. تعیین قیمت کمتر از ۵۲۰۰ تومان ضرر زیادی به کشاورزان است.

 قرار است در روزهای آینده قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در دولت تعیین شود.