13:10 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
زیان هنگفت سهامداران با تصمیمات عجیب دولت

1399/05/26 08:59

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با نماد برتر مطرح کرد:

زیان هنگفت سهامداران با تصمیمات عجیب دولت

نماد برتر- در روزهای اخیر ۳ تصمیم دولتی باعث سقوط ارزش سهام و از بین رفتن سرمایه های مردم در بورس شده است.

به گزارش نماد برتر، دکتر عبداله لطفی در گفتگو با خبرنگار نَمادِ برتر، ضمن بیان این مطلب گفت: روند نزولی بازار سرمایه که از هفته گذشته آغاز شده بود، متأسفانه روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و بر خلاف پیش بینی های قبلی حتی این روند نزولی، تشدید هم شد.
وی ادامه داد: پیش بینی کارشناسان و خبرگان بازار برای شروع هفته جاری، با توجه به از بین رفتن یا ضعیف شدن عوامل تاثیرگذار در سقوط شاخص ها، تغییر ماهیت ریزش و آغاز یک سعود مجدد بود که متاسفانه این پیش بینی ها محقق نشد.
لطفی با اشاره به این مطلب که انتظار داشتیم از روز شنبه تغییرات مثبتی در بازار دیده شود گفت: متاسفانه روز گذشته سرعت ریزش بازار کاهش نیافت و حتی اگر نخواهیم از لفظ ریزش استفاده کنیم، بایر عرض کنم که بورس روز شنبه با یک اصلاح شدید روبه رو شد.
این فعال اقتصادی در مورد عوامل موثر بر بازار سرمایه و اصلاح اخیر تصریح کرد: در کل ۳ عامل بر بازار تاثیر گذار بود که مهمترین عامل در ریزش این روزهای بازار، بحث سهام عدالت و مجوز فروش ۳۰ درصد دوم این سهام از سوی دولت بود که در کل ۶۰ درصد سهام عدالت در دست مردم به پیشخوان فروش فراخواند.
وی در مورد  ۲ عامل دیگر موثر بر بازار سرمایه گفت: بحث اوراق سلف نفتی و شایعات در مورد عرضه دارا دوم ۲ عاملی بودند که اگر چه بیشتر در بُعد روانی اما در بازار تاثیر خود را گذاشتند.
لطفی تاکید کرد: سهم تاثیر روانی ۲ عامل اخیر از تاثیر واقعی ایشان بر بازار سرمایه بیشتر بود و به همین دلیل گمان این بود که با فروکش کردن حرف و حدیث های پیرامون اوراق نفتی و دارا دوم، این تاثیرات نیز کاهش یابد که البته این چنین نشد.


آزادسازی ۶۰ درصدی سهام عدالت، اشتباه بزرگ دولت

دکتر لطفی در مورد آزاد سازی سهام عدالت و مجوز جدید دولتی ها گفت: در مجموع مجوز فروش سهام عدالت، امکان فروش ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان سهام ایجاد شده است که این مهم به تنهایی می تواند اثر سنگین و جبران ناپذیری بر بازار بگذارد که در روزهای اخیر کمی از این اثر را در بازار لمس کردیم.

وی اظهار داشت: دولت و وزارت اقتصاد باید در این زمینه فکری کنند تا از تنش های احتمالی سیاسی و اجتماعی حاصل از سقوط ارزش سهام، جلوگیری شود. 
لطفی با انتقاد از پاسخگو نبودن دولت در برابر اتفاقات بازار سرمایه عنوان کرد: انتظار بازار از دولت، کمی رفتار مسئولانه تر و کارشناسانه تر در مورد سهام عدالت و بورس بود اما این رفتار عاقلانه دیده نشد و در کنارش ناهماهنگی بین بخش های مختلف دولت، تاثیر مخرب برخی تصمیمات در بازار را افزایش داد.
این فعال بازار سرمایه در پایان افزود: متاسفانه در ۱۰ روز گذشته هیچ پاسخ مدبرانه و مسئولانه ای از سوی دولتی ها برای ناهماهنگی های اخیر و تصمیمات اشتباه گرفته شده شنیده نشد.