11:22 | شنبه 1 دي 1403
Research Analysis Debriefing Day
رشد ۵.۵ درصدی بازار تجهیزات اندازه‌گیری ذرات با تحقیقات نانو

1399/04/18 09:55

رشد ۵.۵ درصدی بازار تجهیزات اندازه‌گیری ذرات با تحقیقات نانو

نماد برتر- بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که با افزایش تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو، بازار تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد ذرات رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ این بازار به رقم ۴۶۵٫۴ میلیون دلار برسد.

به گزارش نماد برتر، به تازگی گزارشی منتشر شده که در آن بازار جهانی تجهیزات تعیین اندازه ذرات مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آن بازار این دستگاه‌ها از ۳۵۶٫۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ با رشد ۵٫۵ درصدی به ۴۶۵٫۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید.  منظور از تجهیزات اندازه‌گیری ذرات، دستگاه‌هایی هستند که از فناوری‌هایی نظیر پراش لیزر، DLS، تصویربرداری دینامیک یا استاتیک برای رصد ابعاد ذرات استفاده می‌کنند.

افزایش فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری‌نانو، رشد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه دارویی و دستورالعمل‌های دقیق نظارتی برای رصد کیفیت محصولات صنایع از دلایل رشد این بازار  است. با این حال، واردات سنگین تجهیزات اندازه‌گیری ابعاد ذرات در کشورهای در حال توسعه و محدودیت‌های موجود در این فناوری از جمله عواملی است که می‌تواند بازار این تجهیزات را در این دوره زمانی محدود کند.

بر اساس نوع فناوری، این بازار به بخش‌های پراش لیزر، تفرق نور پویا، تصویربرداری، اصل شمارشگر و آنالیز ردیابی ذرات دسته‌بندی می‌شود و بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که احتمالا بخش پراش لیزر بیشترین سهم را در دوره مورد پیش‌بینی داشته باشد. البته در سال ۲۰۱۹ این بخش بیشترین سهم بازار را در اختیار داشت که با ابتکار و نوآوری‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که این فناوری همچنان پیشتاز باشد.

از دیگر عوامل تاثیرگذار در این روند، تشکیل پیشگامی‌هایی برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آگاهی در مورد پراش لیزر است. افزایش آموزش‌های انجام شده توسط شرکت‌ها، افزایش هزینه‌های تحقیق و توسعه در بخش داروسازی و زیست‌فناوری و همچنین افزایش نگرانی‌ها و دغدغه‌ها درباره ایمنی مواد غذایی از جمله عوامل موثر در رشد این بخش از بازار است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، انتظار می‌رود بخش تصویربرداری دینامیک بیشترین سهم را در آنالیز ابعاد ذرات در این بازه زمانی داشته باشد. براساس نوع فناوری، بازار تصویربرداری به دو بخش بزرگ دینامیک و استاتیک تقسیم‌بندی می‌شود. عواملی نظیر تصویربرداری با کیفیت و قدرت تفکیک بالا، تشخیص بهتر تصویر، کاربرپسند بودن، اندازه‌گیری نمونه به‌صورت انفرادی و سرعت بالا از جمله عوامل موثر در رشد بازار تصویربرداری دینامیک است.