به گزارش پایگاه خبری راد، مازیار بیگلو، با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت قطعهسازی به عنوان بخش خصوصی مورد تحریمهای آمریکا قرار گرفته است، اظهار کرد: این صنعت نیازمند مواد اولیه و مایحتاجی است که به دلیل تحریمها، از طریق مبادی بانکی و مبادی رسمی نظام بانکی امکان نقل و انتقال پول برایش وجود ندارد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو افزود: برای تولید هر خودرو به طور میانگین ۱۸۰۰ دلار در کل زنجیره تأمین ارز مورد نیاز است. البته میزان نیاز به قطعه برای هر خودرو متفاوت بوده و ممکن است که خودرویی نیاز ۱۶۰۰ دلاری تا ۲۲۰۰ دلار هم داشته باشد؛ اما به طور میانگین ۱۸۰۰ دلار برای یک خودرو برآورد میشود که با توجه به یک میلیون تولید خودرو پیشبینی شده برای امسال رقمی در حدود دو میلیارد دلار در کل زنجیره تأمین مورد نیاز صنعت خودرو است.
وی با اشاره به ۷,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی که سال گذشته قرار بود به صورت یورویی در اختیار قطعهسازان قرار گیرد و سپس به نرخ یورویی روز بازگردانده شود که البته مورد قبول قطعهسازان قرار نگرفت، گفت: چنانچه این تسهیلات در اختیار قطعهساز قرار نگیرد، قطعهسازی قادر به تأمین مایحتاج خود نخواهد بود، لذا روند قطعهسازی متوقف خواهد شد.
بیگلو تصریح کرد: بانک مرکزی تمایل داشت باقیمانده تسهیلات را بهصورت ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت کند اما آنچه که موجب نگرانی و نپذیرفتن این تسهیلات بدین صورت توسط قطعهسازان شد؛ موضوع بازپرداخت و تسویه این تسهیلات به قیمت یورویی روز بود چراکه این امر ریسک بزرگ افزایش قیمت یورو را به همراه دارد که قابل قبول نیست.
وی افزود: درنهایت به درخواست انجمن قطعهسازان و خودروسازان و با نامهای که معاون اول رئیسجمهور به رئیس کل بانک مرکزی نوشت؛ درخواست ما این است که حتی اگر قرار است این تسهیلات به صورت یورویی پرداخت شود، سود متعارف بانکی و به صورت ریالی به آن تعلق گیرد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو اعلام کرد: بنابراین طبق صحبتهایی که طی روزهای اخیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است، وزارت صمت، بانک مرکزی، قطعهسازان و خودروسازان تصمیم گرفتند که این تسهیلات به صورت ریالی و خارج از فرآیند پیچیده شورای پول و اعتبار در اختیار قطعهسازان قرار گیرد که بسیار بهتر است. بنابراین منتظریم خبر نهایی ارائه تسهیلات به صورت قطعی و رسمی اعلام شود.
به دنبال تصویب پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به قطعهسازان، پس از آنکه ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به قطعهسازان تعلق گرفت، بانک مرکزی برای پرداخت ۷,۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده، تصمیم گرفت کهتسهیلات به صورت یورویی و معادل ۸۴۴ میلیون یورو با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت یورو روز ارائه شود که البته این تصمیم مورد قبول انجمن قطعهسازان قرار نگرفت.