به گزارش پایگاه خبری راد، کمتر از یک ماه پیش بود که با راهاندازی فاز سوم پالایشگاه خلیج فارس به تولید روزانه بنزین ایران، ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر اضافه شد و میزان تولید بنزین در این پالایشگاه از ۳۰ میلیون لیتر به حدود ۴۵ میلیون لیتر در روز رسید. در این راستا، علیرضا صادق آبادی - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی - اعلام کرد که میزان تولید بنزین در ایران به مرز ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده و واردات بنزین از مهرماه قطع شده است.
این در حالی است که آمار و ارقام نشان میدهد اگر در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ هیچ اقدامی در جهت افزایش تولید بنزین صورت نمیگرفت، باید دو میلیارد لیتر واردات بنزین به ایران صورت میگرفت. متوسط واردات بنزین در سال گذشته، روزانه ۱۲.۶ میلیون لیتر بوده است. با فرض رشد مصرف هشت درصدی مصرف بنزین، اگر هیچ اقدامی در جهت افزایش تولید بنزین صورت نمیگرفت، در پنج ماه و نیم سال جاری (از اواسط مهر تا آخر اسفندماه) باید بیش از دو میلیارد لیتر بنزین وارد میکردیم.
قطع واردات بنزین چقدر صرفهجویی برای کشور دارد؟
همچنین اگر برای واردات بیش از دو میلیارد لیتری بنزین نرخ ۵۰ سنتی در بازار فوب خلیج فارس در نظر گرفته شود، باید بیش از یک میلیارد دلار برای واردات بنزین طی این مدت پرداخت میکردیم. از سوی دیگر، کل بنزین سوپر مورد نیاز ایران نیز در پالایشگاه شازند اراک تولید میشود و نیازی به واردات در این حوزه نیز وجود ندارد.
بر اساس این گزارش، متوسط میزان مصرف بنزین در نیمه دوم سال ۸۷ میلیون لیتر در روز بوده است.