03:02 | سه شنبه 19 تير 1403
Research Analysis Debriefing Day
پرتقالی که از پرتغال به ارث رسید

1397/11/07 15:51

پرتقالی که از پرتغال به ارث رسید

پایگاه خبری راد: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: زمانی که پرتغالی‌ها جنوب ایران را اشغال کردند میوه‌ای را همراه خود آورند و چون مردم آن را نمی‌شناختند به میوه‌ای که پرتغالی‌ها آوردند معروف شد.

به گزارش پایگاه خبری راد، حسین صادقی توضیح داد:  نوعی میوه شبیه بادرنگ حدود 240 سال قبل از میلاد در منطقه خوزستان نیز وجود داشته است و حتی در یک کتاب یونانی، زمانی که اسکندر به ایران حمله کرد این میوه را سیب ایران می‌گفتند.

وی با بیان اینکه در بعضی از اسناد تاریخی، دروازه خروج مرکبات از آسیا به سایر مناطق را ایران عنوان کردند، تصریح کرد: منشاء مرکبات به دلیل آب و هوای گرم و مرطوب، آسیای جنوب شرقی است و بعدها بعضی از ارقام که مقاوم بودند از منطقه گرمسیری به نیمه گرمسیری انتقال پیدا کردند؛ حدود 150 سال پیش از جنوب ایران مقداری بذر به شمال ایران آمد و در باغ‌هایی که به خانواده‌های سلطنتی تعلق داشت کاشته شد و پس از آن به سایر نقاط منتقل شد.

*تولید پرتقال تامسون در مازندران اشباع شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این که نوع تامسون به دلیل مقاومت در برابر سرما اکنون در بازار استان‌های شمالی اشباع شده، یادآور شد: معمولا میوه‌ای که وارد بازار داخلی می‌شود را نمی‌توان صادر کرد؛ پرتقال برخلاف سایر میوه‌ها دارای پوست چرمی و بسیار حساس است و سریع از بین می‌رود، بنابراین برای میوه صادراتی باید شکل چیدن و حمل کردن از باغ به مرحله سورتینگ و محافظت در برابر ضربه‌ها و ضد عفونی و غیره رعایت شود.

صادقی افزود: انتخاب باغ مناسب، بذر خوب و متناسب با نیاز بازار، رسیدگی و مواظبت از میوه در برابر آفات در داشتن یک محصول ایده آل به ما کمک شایانی می‌کند.  حتما مرکبات باید آخر دی برداشت شود و اگر این کار انجام نشود باعث کاهش محصول سال آینده خواهد شد.

محصول 100 درصد ارگانیک در مازندران وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه محصول ارگانیک به معنای 100 درصد در مازندران تقریبا وجود ندارد، تصریح کرد: اگر از کودهای شیمیایی استفاده نشود میوه‌ها در برابر آفات ضعیف شده و آسیب می‌بینند. حتی اگر کودی به محصولات اضافه نشود ممکن است آبی که برای آبیاری مورد استفاد قرار می‌گیرد آلوده بوده و محصول را از حالت ارگانیک خارج کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، مهمترین چالش پرتقال را بازار آن، عنوان کرد و افزود: باید برای محصول تولید شده بازار فروش چه در داخل و چه در خارج وجود داشته باشد بنابراین اگر بازاریابی درستی برای مرکبات مازندران صورت نگیرد انگیزه تولید محصول با کیفیت از بین خواهد رفت.

صادقی خاطرنشان کرد:برای انجام صادراتی موفق باید به صادرکنندگان آموزش‌های لازم داده شود تا محصول صادرشده کیفیت خود را در هنگام حمل و نقل از دست ندهد.
ا