14:22 | جمعه 10 فروردين 1403
Research Analysis Debriefing Day
چرا فعالیت مشاغل غیرضرور بعد از ساعت ۱۸ مجاز نیست؟

1399/08/18 09:55

چرا فعالیت مشاغل غیرضرور بعد از ساعت ۱۸ مجاز نیست؟

نماد برتر- یک مقام مسئول کارگری رعایت مصوبه ستاد مبارزه با کرونا در تعطیلی مشاغل غیر ضرور بعد از ساعت ۱۸ را الزامی دانست و رفع نگرانی کارگران شاغل در این کسب و کارها به لحاظ پرداخت حق بیمه و دستمزد را خواستار شد.


به گزارش نماد برتر، هادی ابوی در ارزیابی تعطیلی یکماهه مشاغل غیرضرور از بیستم آبان ماه و عدم مجوز فعالیت آنها تا ساعت ۱۸ گفت: تصمیماتی که ستاد ملی مقابله با کرونا می گیرد مهم و اجرای آنها واجب است بنابر این همه مردم باید از این مرجع و تصمیمات آن تبعیت کنند.



وی در پاسخ به این پرسش که چرا این دسته مشاغل تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت شده اند؟ گفت: ستاد مقابله با کرونا که همه دستگاهها در آن حضور دارند، از جنبه عمومی اعلام کرده برای آنکه رفت و آمدها کاهش یابد و از ازدحام و عبور و مرور و ترددها در سطح شهر جلوگیری شود، مشاغل غیرضرور تنها تا ساعت شش بعد از ظهر امکان فعالیت داشته باشند بنابر این کسب و کارهایی که مشمول این مصوبه هستند باید بپذیرند و رعایت کنند اما در بحث اشتغال کارگرانی که در این کسب و کارها مشغول کار هستند، سوالات و نگرانی هایی مطرح است که باید برطرف شود.



دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران افزود: اگر قرار است کارگاههای با فعالیت غیرضرور تعطیل شوند یا ساعات کار آنها کاهش پیدا کند، لازم است زیرساختهای اجرای این کار پیش بینی شود و برای کارگران این کسب و کارها و تامین هزینه معیشت آنها فکری کنیم.



ابوی از بنگاههای املاک، مراکز گردشگری، مسافرخانه ها، آرایشگاهها، مراکز عرضه مبلمان و فروشگاههای عرضه تجهیزات خودرو و ماشین آلات به عنوان مشاغل غیرضرور نام برد و گفت: کسب و کارهای غیر ضرور،  عمدتا خدماتی یا جزو صنوف بازار هستند و شامل حال برخی کارگاهها می شود که ساعات طولانی مشغول کارند و بعضا نیروهای کار آنها به طور شیفتی سرکار هستند یعنی صبح ها یکسری از کارگران و بعد از ظهرها عده ای دیگر سر کار حاضر می شوند اما با کاهش ساعات کار ممکن است مشکلاتی برای نیروهای کار و کارفرمایان به وجود آید.



این مقام مسئول کارگری ادامه داد: با معضلی که هم اکنون دربحث قراردادهای کار وجود دارد و بسیاری از کارگران با قرارداد موقت مشغول کارند. اگر ساعات کار مشاغل غیرضروری کاهش یابد احتمال دارد در وضعیت پرداخت دستمزد و بیمه آنها اثر بگذارد و کارفرمایان با کاهش ساعات کار مزد کمتری به کارگران بپردازند یا بیمه تمام ایام ماه را برای آنها رد نکنند.



وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کارگران برای تامین هزینه های معیشت خانوار و اجاره بهای خانه به کار دوشیفت و سه شیفت می پردازند ولی وقتی شیفت کاری یا اضافه کار آنها کاهش پیدا می کند ناچارند پس از تعطیل شدن سراغ مسافرکشی بروند یا در پیک موتوری ها در سطح شب پرسه بزنند تا بخشی از هزینه های زندگی را جبران کنند اما با این کار ترددها کاهش نخواهد یافت.



این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: شاید با کم کردن ساعات کار و تعطیل کردن برخی مشاغل غیر ضرور جلوی ترددها را بگیریم ولی دید و بازدیدهای شبانه و گشت و گذارها به قوت خود باقی است. امروز هزینه ای که بابت ارائه خدمات در بیمارستانها می پردازیم خیلی سنگین است، از آن طرف نباید کارگرانی که در این شرایط نتوانستند از بیمه بیکاری کرونا استفاده کنند فراموش کنیم لذا معتقدم اگر قرار است با کرونا مبارزه کنیم باید برای درآمد و معیشت کارگران و مشکلاتی که ممکن است در بحث کاهش ساعات کار برای نیروهای کار به وجود آید، چاره ای بیاندیشیم.



 بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، همه مراکز شغلی و کسب و کارها به جز مشاغل ضروری نظیر داروخانه ها، مراکز درمانی، آتش نشانی، مراکز امداد و نجات، مراکز امنیتی، کلانتری ها، فروشگاههای زنجیره ای و سوپر مارکتها، از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر به مدت یک ماه از ساعت ۱۸ به بعد با محدودیت فعالیت مواجه شده و پایان کار این مشاغل در تهران، مراکز استانها و شهرهای پرجمعیت ساعت ۱۸ خواهد بود.