00:33 | يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
شورای رقابت بلای جانی خودروساز و قطعه ساز ایرانی

1396/08/30 13:55

مقصر اصلی پیدا شد؛

شورای رقابت بلای جانی خودروساز و قطعه ساز ایرانی

پایگاه خبری راد: شورای رقابت برای مدیریت کار باید ورودی های صنعت خودرو را مدیریت نماید در حالی که شورای رقابت دست شرکت هایی مثل فولاد مبارکه را باز گذاشته است و فولاد مبارکه قیمت فولاد را با توجه به کشش بازار تغییر می دهد.

به گزارش پایگاه خبری راد، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعه سازان ایران با اعلام این مطلب گفت: در حال حاضر قطعه سازان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و حداقل افزایشی که می تواند در قیمت تولیدات ما اتفاق افتاده و کمی مشکل را مرتفع کند 20 درصد است.
وی ادامه داد: این افزایش نیاز حداقلی قطعه سازان است زیرا هزینه های ما همه بیش از 20 درصد افزایش قیمت داشته و تنها در هزینه مواد اولیه ما رشد قیمتی بیش از 50 درصد را تجربه کرده ایم و این میزان تا 75 درصد نیز می رسد.
سخنگوی انجمن قطعه سازان کشور تاکید کرد: قیمت ارز، دستمزد کارگران و هزینه های جانبی همگی رقمی بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته و این در حالی است که ما تنها مجوز افزایش 20 درصدی قیمت ها را خواهانیم.
وی به مجوز افزایش قیمت محصولات خودروسازان تا 7 درصد اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد همین 7 درصد برای قطعه سازان نیز اعمال شود هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و تلاش بیهوده ای برای کمک به قطعه سازان کشور است.
به نیا، با اشاره به ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو ها و صنایع وابسته گفت: این شورا لطفا در مورد قیمت مواد اولیه مصرفی هم ورود کند مگر می شود من به عنوان قطعه ساز ماده اولیه را با 50 درصد افزایش قیمت خریداری کنم اما قیمت محصول نهایی را تنها 7 درصد افزایش دهد؟ شورای رقابت باید به این نکته توجه کند که بیشتر محصولات ما در خودروهای اقتصادی تولید داخلی مصرف می شود و با آزاد سازی قیمت این خودروها می تواند به ما کمک کند.
این فعال صنعت قطعه سازی کشور تاکید کرد: چنانچه مشکل قطعه سازان حل نشود تولید کاهش پیدا می کند و این یعنی تامین نیاز خودروسازان از خارج کشور و ورود قطعات بی کیفیت به داخل و افت کیفیت محصول نهایی و بالا رفتن نارضایتی از خودرو ها. بنابراین شورای رقابت و وزارت صنعت باید برای حذر از این اتفاقات با افزایش قیمت قطعات موافقت کنند.
وی شورای رقابت را مقصر اصلی مشکلات صنعت خودرو و قطعه دانست و افزود: این شورا در سال های گذشته به جای حل ریشه ای مشکل قیمت گذاری در بخش خودرو ، تنها به صورت دستوری از افزایش قیمت نهایی کالا جلوگیری کرده است اما در این میان بنگاه هایی که تاثیر مستقیم بر هزینه تولید دارند مثل فولاد، آلومینیوم و ... را آزاد گذاشته است. حال به این موارد افزایش حقوق و دستمزد و بیمه و ... را نیز اضافه نمایید.
وی با انتقاد از دیگاه دولتی حاکم بر صنعت خودرو و قطعه سازی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور از ظرفیت قطعه سازان هیچ استفاده ای نمی شود و تجارب ما را نمی بینند حتی در قراردادهای جدید که در این سال ها بسته شده است بدون دریافت نطرات قطعه سازان داخلی کار را پیش بردند و قراردادهایی امضا شد یعنی ما هیچ نقشی در قراردادهای جدید نداشتیم و این به ضرر صنعت خودرو و قطعه کشور خواهد بود.