09:40 | دوشنبه 9 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
آیین بزرگداشت دکتر عباس سعیدی پیشگام برنامه‌ریزی توسعه فضایی

1397/09/27 04:16

آیین بزرگداشت دکتر عباس سعیدی پیشگام برنامه‌ریزی توسعه فضایی

پایگاه خبری راد: رئیس انجمن جغرافیای ایران با بیان اینکه دکتر عباس سعیدی فردی تاثیرگذار در انجمن جغرافیای ایران و دانشگاه شهید بهشتی بوده است، گفت: دکتر سعیدی در برنامه‌ریزی روستایی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان سهم زیادی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری راد،  دکتر حسن کامران در آیین بزرگداشت دکتر عباس سعیدی با اشاره به تاثیر وی در طرح‌های هادی، زلزله و برنامه‌ریزی روستایی گفت: دکتر سعیدی همچنان تولید علم می‌کند و این علم را هم به دانشجویان خود انتقال می‌دهد.

در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دکتر سعیدی همکاری فعال است، گفت: دکتر سعیدی از معدود افرادی است که در جمع جغرافیدانان کشور به انتقال تجربه از دانشگاه‌های بزرگ و مطرح جهان مشغول است.

دکتر حسن صدوق با بیان اینکه جغرافیا در عین وحدت از دو شاخه طبیعی و انسانی تشکیل شده، اظهار کرد: مشکل محیط زیست که امروزه به صورت برندازانه‌ای کره زمین را تهدید می‌کند، ناشی از رویکرد نادرست به مساله دانش است به عنوان درخت واحدی که رشته‌های مختلف، شاخه‌های آن هستند و جایگاه جغرافی در این میان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی افزود: با «گوگل‌ارث» و در اتاق نشستن نمی‌توان در میادین طبیعی و انسانی کار تحقیقی کرد. امروزه مشکلات محیط زیست و مساله برنامه‌ریزی منطقه‌ای، جغرافیای طبیعی و انسانی را به هم نزدیک کرده است.

در ادامه، معاون امور دهیاری‌های وزارت کشور با ابلاغ تبریک وزیر کشور به دکتر سعیدی به مناسبت این نکوداشت گفت: من کمتر دانشمندی را دیده‌ام که اینگونه دغدغه‌مند باشد. آنچه در نوشته‌های دکتر سعیدی می‌بینید سراسر تازگی است.

معاون پشتیبانی مالی و مدیریت منابع دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به گزارش امروز وزیر علوم به رئیس‌جمهوری گفت: ایران از لحاظ رشد علمی در سال ۲۰۱۷ در میان ۲۵ کشور در حال توسعه رتبه اول را کسب کرده است و روسیه و چین به ترتیب دوم و سوم هستند. ما به لحاظ رشد علمی مقام شانزدهم را در جهان داریم و این سوال وجود دارد که چرا در کشوری که معلمان و دانشمندان آن با حداقل حقوق تلاش می‌کنند، گرفتار عقب‌ماندگی و توسعه‌نیافتگی هستیم.

دکتر جواد اطاعت ادامه داد: نهاد اجرایی و صنعت با پژوهش و علم ارتباط قوی‌ای ندارند. مظلومیت معلم در اینجاست که با هر سختی‌ای زندگی‌اش را اداره می‌کند اما به تولیدات علمی وی در عرصه عمل توجه نمی‌شود. بهترین تصمیمات این کشور که صادقانه و خالصانه اتخاذ شده غلط‌ترین تصمیمات است. امروز در کشوری که این همه پتانسیل، امکانات و منابع دارد ما باید گرفتار باشیم و هنگام تحریم نتوانیم نیازهای اولیه خود را برطرف کنیم؟ این نشانه مظلومیت استاد و معلم است که دانش، اندیشه و کوشش‌اش در عرصه عمل مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. من از این بابت متاسفم. برای استاد سعیدی و دیگر استادان آرزوی توفیق دارم. شما همچنان تولیدات علمی خود را ادامه دهید. ان‌شاءالله عقلایی پیدا می‌شوند که به این آثار مراجعه کنند و بتوانند تصمیماتی اتخاذ کنند که کمترین اشتباه را داشته باشد.

در ادامه، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه صحبت از ویژگی‌های علمی و تخصصی دکتر سعیدی کار دشواری است، گفت: دکتر عباس سعیدی قریب به ۳۰ سال همکاری مستمر با بنیاد مسکن داشتند و این همکاری نتایج ارزشمندی برای جامعه روستایی داشته است. ازجمله اقدامات ایشان همکاری در پروژه‌ای تحت عنوان بازسازی سکونتگاه‌های روستایی مناطق زلزله‌زده رودبار و منجیل در سال ۶۹ است که با مشارکت دفتر سازمان ملل متحد انجام شد.

محمدرضا شاملو با اشاره به دیگر همکاری‌های سعیدی با بنیاد مسکن افزود: با شروع برنامه دوم توسعه و مطرح‌شدن نظریه تجمیع روستاهای پراکنده قرار شد قبل از هر اقدام عملی، تحقیق علمی انجام شود. استقرار پهنه روستاهای کهگیلویه و بویراحمد زیر نظر دکتر سعیدی انجام شد و در اینجا بود که به جای تجمیع، طرح ساماندهی کلید خورد و این طرح توانست از خیلی از اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

شاملو افزود: دکتر سعیدی همواره به دلیل داشتن ایده‌های نو و خلاقانه منشأ تحولات در تفکر دستگاه‌های خدمات‌رسان به روستاها بودند. به عبارتی ایشان مبدع جریان توسعه کالبدی‌فضایی کشور است. توسعه کالبدی‌فضایی یعنی اینکه ایشان روستاها را جدا از فضای پیرامون شهر و روستا بررسی نمی‌کنند.

در ادامه این مراسم، دکتر حجازی‌زاده استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه آشنایی او با دکتر سعیدی به سال ۵۱ و تحصیل در دانشگاه ملی (شهید بهشتی) بازمی‌گردد، گفت: در وصف این استاد گرانقدر همین بس که یکی از استادان دکتر سعیدی می‌گوید سعیدی صرف‌نظر از آموزش دانشجویان، ملجاء و پناهگاهی برای دانشجویان در راستای حل و کاهش مشکلات آنها بود. دکتر سعیدی به دانشجویانش انگیزه می‌دهد و به تربیت نسل علمی باانگیزه می‌پردازد.

همچنین دکتر حسن افراخته رئیس انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی کشور با بیان اینکه هدف پژوهش، تولید علم جدید، گسترش علم و دانش کاربردی در جهت رفع نیاز ملی است، گفت: احتمالا میزان توفیق در مقاله‌نویسی برای دستیابی به هدف پژوهش چندان نباشد. تعداد مقالات ما در برابر یک میلیون جمعیت تقریبا با هند و چین یکسان است، در حالی که دستاوردهای ما با این دو کشور متفاوت است. در همین شرایط بزرگمردان و شیرزنانی بوده‌اند که به دنبال علم و دانش رفته‌اند. یکی از آنها دکتر عباس سعیدی است. آثار دکتر سعیدی به اندیشه‌ورزی و ارائه نظریات جدید، نوآوری توصیفی و تصنیفی بر تشریح اهمیت دانش بومی، واکاوی منابع تاریخی، نقدهای معنی‌دار و ترجمه متون بدیع جغرافیایی می‌پردازد. تنها راه ترقی دکتر سعیدی توانایی علمی وی بوده است و او به هیچ حزب، قدرت و ائتلافی وابستگی ندارد.