17:47 | شنبه 29 ارديبهشت 1403
Research Analysis Debriefing Day
راه‌آهن ارومیه آماده افتتاح است/ مشکلی برای تامین ریل نداریم

1397/08/20 15:49

معاون وزیر راه و شهرسازی:

راه‌آهن ارومیه آماده افتتاح است/ مشکلی برای تامین ریل نداریم

پایگاه خبری راد: معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که اقدامات اجرایی لازم برای خط ریلی ارومیه به پایان رسیده و این مسیر هفته آینده با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسمی می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری راد،  خیرالله خادمی در نشست خبری اظهارکرد: دولت یازدهم و دوازدهم یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود در عرصه‌های زیرساختی را در حوزه راه‌اهن تعریف کرد تا با اجرایی شدن پنج پروژه اولویت‌دار اتصال ریلی ایران به افغانستان نهایی شده و همچنین تعدادی از استان‌هایی که تاکنون راه آهن به آن‌ها نرسیده بود از این امکان حمل و نقل بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در این راستا برنامه‌ریزی برای کشیدن ۹۷۰ کیلومتر ریل جدید در دستور کار قرار گرفته، ‌توضیح داد: خوشبختانه سال قبل راه آهن به همدان و کرمانشاه رسید و در حال حاضر مردم از این دو محور استفاده می‌کنند. در کنار آن تمام مسیر ریلی داخلی مورد نیاز برای اتصال به افغانستان نیز نهایی شد و این پروژه گام‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر طرح اتصال راه آهن به ارومیه نیز به گام پایانی خود رسیده و به محض فراهم شدن شرایط آب و هوایی لازم دکتر روحانی به استان آذربایجان غربی سفر کرده و احتمالا در هفته پیش رو این راه آهن به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. مسیر ریلی جدید تبریز نیز که طول محور را ۱۱۴ کیلومتر کاهش می‌دهد، به گام‌های پایانی خود نزدیک شده و پیش بینی می‌کنیم ریل تا پایان سال جاری لااقل به بستان‌آباد برسد و پس از آن مراحل بعدی پروژه در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره جزئیات پروژه راه آهن ارومیه اظهارکرد: این خط ریلی مجموعا ۱۸۳ کیلومتر طول دارد و خط ریلی فعلی در تبریز را از مراغه قطع کرده و به سمت ارومیه کشیده می‌شود. در سال ۹۲، ‌ ۸۵ کیلومتر از این پروژه حدفاصل مراغه تا مهاباد به بهره‌برداری رسید و کار برای ۹۸ کیلومتر باقی مانده پیگیری شد.

خادمی افزود: برای این پروژه تاکنون حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه صرف شده و ارزش امروز پروژه نیز هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. تقریبا تمامی روسازی کار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ انجام شده و نزدیک به ۶۰ درصد از زیرسازی نیز از سال ۹۲ به بعد در دستور کار قرارگرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر پروژه ریلی در شرکت ساخت تعریف شده که بهره‌برداری نهایی از آن در دستور کار قرار دارد بیان کرد: از مجموعه این ۳۳ طرح حدود ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه در دست اجراست و حدود ۵ هزار و ۲۵۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه قرار دارد که هر یک از آن‌ها در صورت نهایی شدن مطالعات با جذب سرمایه‌گذار به مرحله اجرا خواهند رسید.

وی درباره آخرین وضعیت پروژه ریلی استان گیلان نیز توضیح داد: خوشبختانه راه آهن رشت به مراحل پایانی کار خود نزدیک شده و می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک این استان نیز به شبکه راه آهن متصل شود. ادامه مسیر راه آهن رشت به دو شاخه مجزا تقسیم می‌شود ک اتصال آن به آستارا در اختیار شرکت راه آهن است، اما اتصال آن به بندرانزلی از سوی شرکت ساخت پیگیری می‌شود ک مجموعا برای پروژه و تملیک اراضی لازم به ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود که در صورت رسیدن می‌توان پیش‌بینی کرد که ریل حداکثر سه سال آینده به بندرانزلی نیز برسد.

به گفته خادمی برای اتصال به راه آهن افغانستان نیز ۶۲ کیلومتر کار اجرایی در خاک این کشور تعهد طرف ایرانی است که زیرکوبی ۳۲ کیلومتر از آن باقی مانده و این امید وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی مواجهه با تحریم‌های جدید اقتصادی اظهارکرد: خوشبختانه تمامی پروژه‌های ریلی که در طول سال‌های گذشته انجام شده‌اند جز ریل در دیگر حوزه‌ها با استفاده از تجهیزات و ادوات داخلی دنبال شده و نیازی به تجهیزات خارجی نداشتند. در حوزه ریل نیز خوشبختانه قراردادهای ما به نوعی است که برای تامین ریل جدید مشکل زیادی نداریم، البته پیمانکاران بسیاری از پروژه‌ها خود موظف به تامین ریل مورد نیاز نیز هستند و هر یک از طرح‌ها از سوی پیمانکارانشان ریل مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

خادمی درباره آخرین وضعیت تولید ریل ملی از سوی ذوب آهن اصفهان نیز گفت: ذوب آهن پیش از این توانست ریل U۳۳ را تولید کند، اما امروز نیاز ریلی ما به UI۳۶۰ تغییر پیدا کرده که البته ذوب آهن توانسته این ریل را نیز در سطحی محدود تولید کند اما برای اجرای نهایی نیاز به تولید انبوه و دریافت مجوزها و استانداردهای لازم است.

وی افزود: ذوب آهن در مناقصه خط دوم میانه – تبریز نیز شرکت کرد و در این رابطه مذاکرات خوبی با آن‌ها صورت گرفته تا در صورت تامین منابع مالی لازم بخشی از ریل مورد نیاز کشور از طریق تولید داخل تامین شود. با توجه به بالا رفتن قیمت ارز قطعا رسیدن ریل ملی صرفه اقتصادی لازم را نیز خواهد داشت و با تولید انبوه آن قطعا بخشی از نیاز کشور از این طریق پاسخ داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت درباره آخرین وضعیت راه آهن چابهار نیز گفت: این پروژه تاکنون حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی دریافت کرده و خوشبختانه در حوزه زیرسازی فاز اول پیشرفت ۶۷ درصدی و در کل پروژه پیشرفت ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد در صورتی که منابع مالی مورد نیاز برای این راه آهن تامین شود، ابتدا فاز نخست حدفاصل زاهدان تا چابهار به بهره‌برداری می‌رسد و سپس این پروژه در چند گام به استان‌های خراسان و در نهایت شبکه ریلی شرق کشور متصل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به بدهی تقریبی ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به پیمانکاران بخش‌های زیرساختی، خاطرنشان کرد: ما تلاشمان را کرده‌ایم که با استفاده از ابزارهایی مانند اسناد خزانه لااقل بخشی از این بدهی‌ها کاهش پیدا کند و از این پس نیز تلاش می‌کنیم این روال مثبت ادامه یابد. ما حاضریم دست تمام سرمایه‌گذارانی که قصد دارند پروژه‌های ما را به شکل BOT  دراختیار بگیرند ببوسیم و خوشبختانه با همکاری مجلس و دولت سهم ۱۵ درصدی لازم برای دریافت فاینانس نیز در پروژه‌های ریلی از محل صندوق توسعه تامین خواهد شد تا وضعیت جذب سرمایه‌گذاران سرعت یافته و بتوان برای پروژه‌های زیرساختی باقی مانده یک برنامه‌ریزی اجرایی دقیق را در دستور کار قرار داد.

برچسب ها:

راه آهن ،راهسازی ،زیر ساخت