به گزارش پایگاه خبری راد، علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان قزوین، اظهار کرد: آمار دانشجویان امسال را با سال گذشته تحصیلی نمیتوان مقایسه کرد چرا که با توجه به نظام جدید آموزشی، هنرستانها خروجی برای ورود به دانشگاه نداشته و اگر امسال پذیرشی داشتیم از دانشآموزانی بوده است که قبلاً فارغالتحصیل شدهاند.
افزایش آمار دانشجویان علمی- کاربردی استان در مهر 97 نسبت به بهمن 96
وی عنوان کرد: از سویی دیگر با توجه به مصوبه هیئت دولت مراکز دولتی دانشگاه جامع علمی- کاربردی پذیرش دانشجو ندارند و در این راستا 8 مرکز استان پذیرش نداشتند که این امر نیز منجر به کاهش آمار دانشجویان نسبت به سال تحصیلی گذشته است.
فتح طاهری بیان کرد: پذیرش ما نسبت به بهمن ماه سال گذشته که محدودیتهای موجود را داشتیم رشد داشته است ولی نسبت به مهرماه 96 کاهش آمار را شاهد هستیم که این کاهش ناشی از موانع مطرح شده است.
این مسئول دانشگاهی گفت: در حال حاضر حدود هزار دانشجو توسط سازمان سنجش برای دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان پذیرش شده است و تا 15 آبان ماه نیز ثبتنام برای تکمیل ظرفیت ادامه دارد؛ به همین جهت هنوز آمار دقیقی نداریم که از این تعداد چند نفر در مراکز استان ثبتنام خود را انجام دادهاند.
وی با اشاره به مقاطع تحصیلی موجود در مراکز علمی کاربردی تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی- کاربردی تقریباً در همه رشتهها در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو دارد که 60 درصد در مقطع کاردانی و 40 درصد در مقطع کارشناسی جذب میشوند.
فتح طاهری اظهار کرد: از دورههای گذشته نیز تعدادی از دانشجویان وجود دارند که در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند که این تعداد در شُرف فارغالتحصیلی قرار دارند.
هدف دانشگاه جامع علمی- کاربردی تربیت نیروی مهارتی است
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان قزوین افزود: برنامههای دانشگاه علمی – کاربردی برای دورههای کاردانی و کارشناسی است چرا که هدف ما تربیت نیروهای کارآمد است که بتوانند وارد بازار کار شود بنابراین برای همین منظور باید نیروهایی تربیت شوند که بین مهندسانی که در حوزه علمی کار میکنند و افرادی مانند کارگران که در حوزه بازار فعالیت دارند ارتباط برقرار کرده و همراه جامعه علمی و کارگری باشند.
وی در این خصوص ادامه داد: برای همین امر نیاز نیست نیرو در حد کارشناسی ارشد و دکترا تربیت کنیم چرا که در مقاطع بالاتر دانشجویان وارد ایده پردازی و پژوهشهای علمی میشوند اما ما در تلاش هستیم تا افراد توانمند برای اشتغالزایی تربیت کنیم که در این راستا دورههای کاردانی و کارشناسی جوابگو است؛ نظام آموزشی مهارتی در دنیا نیز اینگونه است و در حد کاردانی و کارشناسی مدرک میدهند.
حدود 70 درصد دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاه علمی- کاربردی وارد بازار کار شدهاند
این مسئول بیان کرد: البته دانشگاه جامع علمی- کاربردی برنامه دارد که به صورت خیلی محدود در برخی از رشتهها که در بعضی از استانها مورد نیاز است دورههای کارشناسی ارشد را فعال کند ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان قزوین عنوان کرد: بر اساس رصد دانشگاههای علمی کاربردی کشور، حدود 70 درصد دانشجویان فارغالتحصیل دانشگاه علمی- کاربردی مشغول به کار شدهاند و این آمار برای ما آمار پایینی است چرا که انتظار داریم 100 درصد دانشجویان فارغالتحصیل وارد بازار کار شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح کشور حدود 20 درصد دانشجویان مهارتی و بقیه در حوزه نظری فعالیت دارند، تشریح کرد: در کشورهای پیشرفته حدود 80 درصد دانشجویان در حوزه مهارتی مشغول به فعالیت هستند و با توجه به تکلیف دولت، باید حدود 30 دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که اکنون با این رقم فاصلهداریم.
دانشگاه جامع علمی- کاربردی با فنیوحرفهای موازیکاری نمیکند
فتح طاهری با اشاره به تفاوت دو مجموعه دانشگاه جامع علمی- کاربردی و فنیوحرفهای گفت: به عقیده بنده فعالیت این دو دستگاه موازی کاری نیست و در سطح کشور تنها این دو نهاد متولی آموزش مهارتی هستند که نسبت به مجموعههایی که به آموزش نظری میپردازند کم است.
وی با اشاره به اینکه هدف دو مجموعه دانشگاه جامع علمی-کاربردی و فنی و حرفهای آموزشهای مهارتی است، اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی- کاربردی افراد دارای مدرک دیپلم را پذیرش کرده و سازمان فنی و حرفهای نیز آموزش به همه از جمله افراد زیر دیپلم را نیز بر عهده دارد.