20:04 | چهارشنبه 10 ارديبهشت 1404
Research Analysis Debriefing Day
کیفیت بنزین تولیدی و وارداتی را افزایش دهید

1396/03/02 16:01

استفاده از سوخت بی کیفیت آری یا خیر؛

کیفیت بنزین تولیدی و وارداتی را افزایش دهید

پاگاه خبری راد: یکی از موضوعاتی که در سال 95 نقل مجالس خبری در حوزه خودرو بود، دستورالعمل ها و ابلاغیه های بود که شرایط خودروهای وارداتی را تغییر داده و کمی سخت کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری راد، کورش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو یکی از مخالفان تغییرات

 

سختگیرانه قوانین واردات خودرو بود که در تمام گفتگوهای خود با رسانه ها بر اشتباه بودن برخی از بندهای این

 

دستورالعمل تاکید می کرد.

 

 

 وی در اولین روزهای زمستان در گفت وگو با پرشین خودرو ضمن انتقاد از قوانین دست و پا گیر بریا واردات خودرو،

 

اظهار داشت: در حالی الزام واردات خودروهای یورو۵۵ به کشور برقرار شده که پیش زمینه های سوخت مصرفی

 

این خودروها در کشور فراهم نبوده و استفاده این خودروها از بنزین یورو۴ موجبات آلودگی هوا را ایجاد می کند.

 

 

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، با اینکه بنزین‌های یورو۴ خیلی زود خودروهای یورو۵ و یورو۶ وارد شده به

 

کشور را با مشکل و آلودگی بیشتر مواجه می‌کند تصریح کرد:‌ از یک طرف به واردکنندگان اجبار می‌کنیم حتما

 

خودروهای یورو۵ و یورو۶ وارد کنند اما به گفته مسئولین هنوز تمام بنزین عرضه شده در کشور حتی یورو ۴ هم

 

نیست. ما با استفاده از این سوخت در خودروهای یورو۵ و یورو۶ عملا هم آلودگی بیشتری ایجاد می‌کنیم و هم به

 

مشتریان با پرداخت پول بیشتر لطمه وارد کرده‌ایم.

 

 

انتقادات صریح مرشد سلوک با واکنش رییس سازمان استاندارد کشور رو به رو شد که این ادعای نائب رییس

 

انجمن واردکنندگان را از پایه رد کرد!

 

 

خودروهای یورو5 مشکلی برای مصرف بنزین با استاندارد پایین تر ندارد

 

 

همین تیتر کافی است تا متوجه شویم سازمان استاندارد و دولت مخالف این مطلب هستند که سوخت مصرفی با

 

استاندارد پایین به خودروهای به روز آسیب می رساند.

 

 

رییس سازمان ملی استاندارد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو در واکنش به اعتراض واردکنندگان خودرو گفت:

 

مصرف بنزین یورو 4 توسط خودروهای با کیفیت و دارای استاندارد یورو5 و 66 آلودگی را تشدید نمی کند.

 

 

نیره پیروزبخت افزود: تولید بنزین یورو5 در وزارت نفت در حال پی گیری و برنامه ریزی است و به زودی تولید این

 

بنزین نیز کلید خواهد خورد و قطعا وزارت صنعت در تمام قراردادهای جدید خودرویی خود باید به این نکته توجه کند

 

که تمام خودروهای جدید با استاندارد یورو 5 و یورو 6 تولید شوند.

 

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر آلایندگی بنزین و خودرو ها کنترل شده و استانداردهایی که تدوین شده است

 

مشکلات آلوده سازی توسط سوخت و خودرو را کاهش می دهد و بنده فکر می کنم تا زمان واردات خودروهای یورو

 

5، بنزین یورو 5 هم در دسترس مردم کشور باشد.

 

خودروهای وارداتی نگران استاندارد بنزین مصرفی نباشند

 

 

اما معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست نیز از افرادی بود که در گفتگو با

 

خبرنگارپرشین خودرو نسبت به نگرانی از افزایش آلودگی خودروهای وارداتی با مصرف بنیز یورو 44 به پایین واکنش

 

نشان داد و گفت: اینکه گفته می شود برای خودروهای وارداتی با بنزین یورو 44 مشکل ایجاد می شود صحت

 

ندارد و این خودروها با همین بنزین فعلی نیز می توانند بدون ایجاد آلودگی تردد کنند.

 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر بنزین یورو4 در اغلب شهرهای بزرگ کشور توزیع می شود و این روند در حال توسعه

 

بوده و در همین روزهای اخیر در استان خوزستان به جز شهر اهواز، خرمشهر و آبادان هم از بنزین یورو 4 استفاده

 

می کنند.

 

ما برای حرف های خود سند داریم

 

 

کوروش مرشد سلوک نائب رییس انجمن واردکنندگان خودرو در مقابل این جبهه متحد روسای سازمان استاندارد و

 

محیط زیست گفت: ما صحبت هایی در مورد استاندارد سوخت مصرفی خودروها انجام دادیم و برای همه آنها

 

مستنداتی قابل ارائه داریم.

 

 

وی ادامه داد: اگر دوستان در این دو سازمان علاقه مند هستند که این موضوع را به گونه ای دیگر مطرح کنند تا

 

شرایط دستورالعمل و ابلاغیه را حفظ کنند، مسئله چیز دیگری می شود.

 

 

مرشد سلوک تصریح کرد: کاملا مشخص است که اگر بنزینی با کیفیت یورو 4،3 و 2 را در خودروی یورو 5 و 6

 

استفاده کنیم، نه تنها آلایندگی هوا را زیاد خواهیم کرد بلکه سیستم احتراق خودرو نیز صدمه می بییند.

 

 

وی افزود: متاسفانه کشورهای تولید کننده خودرو بعد از تست سوخت مصرفی و تولیدی در کشور ما، اجازه

 

واردات مستقیم به خودروهای استاندارد بالای یورو5 و 6 را نمی دهند.

 

 

نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو  تاکید کرد: یکی از قوانین مهم وزارت صنعت برای واردات خودرو، مسئله

 

خدمات پس از فروش است این در حالی است که وقتی به دلیل مصرف سوخت با استاندارد پایین سیستم

 

احتراق خودرو آسیب ببیند، خودرو از شمول گارانتی خارج می شود و این دومین مشکلی است که این ابلاغیه

 

برای ما ایجاد می کند.