به گزارش پایگاه خبری راد، بابک صدرایی کارشناس بازار خودروضمن اعلام این مطلب گفت: بی شک خودروسازان خصوصی می توانند سهم خوبی در تشکیل قطب سوم خودرویی در ایران داشته باشند و خودروسازان کرمان که سال هاست در حال تولید خودرو هستند نیز از این مهم مستثنی نیستند.
وی ادامه داد: در دهه های گذشته ایران خودرو و سایپا یک تنه در بازار ایران حکمفرمایی می کردند و رقیبی برای بازار انحصاری ایشان نبود اما؛ ورود خودروسازان بخش خصوصی به خصوص در کرمان این فضای بدون رقیب رااز بین برد و حالا نیز اگر این دو قطب داخلی در برخی نقاط ضعف خود تغییراتی ایجاد می کنند از ترس همین خودروسازان فعال در کرمان است.
صدرایی در مورد سهم فعلی برندهای فعال در کرمان گفت: در حال حاضر خودروسازان فعال در کرمان سهم خوبی در بازار ایران دارند و خودروسازان دیگر از افزایش احتمالی سهم این فعالات بخش خصوصی نگران هستند.
وی برای اینکه نام قطب سوم را برای کرمانی ها به کار ببرد کمی شک دارد. وی در مورد چرایی این دودلی گفت: بحث قطب سوم کمی فرق دارد زیرا ظرفیت ساخت برای قطب شدن یک معیارهایی دارد و باید به یک حداقلی در سال برسد که در مورد خودروسازان کرمانی چنین ظرفیتی در حال حاضر وجود ندارد اما مشکل در حال حاضر چیز دیگری است.
این کارشناس بازار افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید خودرو در داخل کامل است و به نظر بنده به جای اضافه کردن ظرفیت جدید به صنعت خودرو، باید دتبال ساماندهی و برنامه ریزی برای همین تولیدی های فعلی باشیم.
وی تاکید کرد: ایران خودرو، سایپا و خودروسازان کرمانی به خوبی می توانند نیاز داخل را تامین کنند البته این مهم باید با تغییر رویکرد و برنامه ریزی مناسب برای افزایش کیفیت همراه باشد تا جواب مناسب از سوی جامعه دریافت شود.
صدرایی در مورد میزان تیراژ استاندارد برای تبدیل شدن یک خودروساز به قطب گفت: وقتی می گوییم قطب یعنی باید سالانه بالای 300 هزار دستگاه خودرو تولید کندایران خودرو و سایپا این شرط را دارند و بیش از 600 هزار دستگاه در سال تولید می کنند اما قطب سوم برای شروع با ارفاق باید سالانه حداقل تولید که همان 300 هزار دستگاه است را دارا باشد.