18:45 | پنجشنبه 12 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
برگزاری سمپوزیوم و جشنواره فناوری نقشه‌برداری مغز از 18 مهرماه

1397/07/14 18:54

برگزاری سمپوزیوم و جشنواره فناوری نقشه‌برداری مغز از 18 مهرماه

پایگاه خبری راد: معاون اداری و مالی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از برگزاری سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز خبر داد و گفت: در حاشیه این سمپوزیوم جشنواره پژوهش و فناوری نقشه‌برداری مغز برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راد، دکتر حسین غدیری در نشست خبری امروز یکی از رسالت‌های آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را ترویج، توسعه و رشد و توانمندسازی پژوهش کشور در حوزه علوم مغز و شناختی عنوان کرد و افزود: این عرصه در دنیا جزو عرصه‌های اهمیت‌دار بوده و در رتبه اول قرار دارد.

وی دلیل این اهمیت را تاثیر حوزه مغز در حیطه‌های اجتماعی،‌ آموزشی و روانی عنوان کرد و یادآور شد: مغز یک موجود ناشناخته است و به همین دلیل برای بسیاری از معضلات و بیماری‌های این بخش تاکنون راه حلی ارائه نشده است. این در حالی است که راه‌حل‌های مبتنی بر شناسایی مغز منجر به ارتقای کیفیت زندگی جوامع می‌شود.

غدیری اضافه کرد: بر این اساس در دنیا پروژه بزرگی با عنوان شناسایی مغز در دستور کار قرار دارد و در ایران نیز با ایجاد ستاد علوم شناختی و آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز پروژه‌هایی در راستای شناسایی مغز در حال اجرا است.

معاون اداری و مالی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز هدف از مطالعات این آزمایشگاه را ورود محققان به حوزه درمان بیماری‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برای این منظور برنامه‌های ترویجی از قبیل برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی تدوین شده است.

وی برگزاری اولین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز را از جمله این اقدامات نام برد و یادآور شد: در سال جاری نیز دومین دوره این سمپوزیوم در روزهای 18 و 19 مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

غدیری با تاکید بر اینکه از اول تا پایان مهر ماه بزرگ‌ترین رویداد در حوزه مغز برگزار می‌شود، ادامه داد: این رویداد شامل کارگاه‌های آموزشی، سمینارهای علمی و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌شود که با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

به گفته وی، دومین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز جزئی از این برنامه‌های رویداد بزرگ علمی در حوزه مغز به شمار می‌رود.

معاون اداری و مالی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز افزایش توانمندی و آگاهی در حوزه مغز را از اهداف این رویداد عنوان و ابراز امیدواری کرد که با ادامه این مسیر، ایران بتواند جزو کشورهای صاحب سبک در این حوزه قرار گیرد.

غدیری همچنین به برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری نقشه‌برداری مغز اشاره کرد و در این باره توضیح داد: این آزمایشگاه اولین جشنواره پژوهش و فناوری نقشه‌برداری مغز را همزمان با دومین سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری مغز با هدف حمایت و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نقشه‌برداری مغز در روزهای 18 و 19 مهرماه برگزار می‌کند.

وی یادآور شد: در این جشنواره شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه‌ نقشه‌برداری مغز برای معرفی محصولات و فناوری خود در این حوزه مورد حمایت این آزمایشگاه قرار می‌گیرند و با در اختیار داشتن فضای نمایشگاهی رایگان می‌توانند ارتباط خود را با پژوهشگران و اساتید حوزه نقشه‌برداری مغز نزدیک‌تر کرده و فناوری خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

مدیر امور ترویج و آموزش آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز افزود: در این جشنواره پس از فراخوان به شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نقشه‌برداری مغز و پس از داوری، 10 شرکت برای حضور در این جشنواره انتخاب شدند.