به گزارش پایگاه خبری راد ،احد فتوحی درباره ملزومات و چالشهای تدریس درس آمادگی دفاعی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: این درس در راستای دفاع همه جانبه، تحقق ارتش بیست میلیونی، افزایش روحیه مسئولیت پذیری و همیاری گروهی طراحی شد و قانون گذار پس از دوران دفاع مقدس آن را وراد برنامه درسی کرد. در آن زمان مقرر شد یک ساعت از درس حرفه و فن کم و یک ساعت به درس آمادگی افزوده شود، اما از سال ۷۷ با مصوبه مجلس شورای اسلامی تدریس دو ساعت در هفته در متوسطه اول و سه ساعت در هفته در متوسطه دوم پیشنهاد شد.
وی افزود: علاوه بر مهارتهای نظامی، مباحثی چون ایمنی و سوانح، فرهنگ دفاعی و پدافند غیر عامل در این درس دیده شده و سبقه بیش از ۳۰ ساله دارد. در واقع مهارت های غیرنظامی از جمله آمادگی در برابر زلزله ، امداد و نجات، اطفای حریق و... در این درس آموزش داده میشود.
معاون سازمان بسیج دانش آموزی با بیان اینکه یک روز در پایه نهم یک روز و سه روز در پایه دهم اردوی عملی این درس برگزار می شود گفت: یکی از چالشهای ما عدم تربیت دبیر تخصصی این درس است. دبیر تخصصی این درس در دانشگاه فرهنگیان تربیت نمیشود. از سال ۹۲ برای تدریس این درس از معلمان رشتههای مرتبط چون علوم اجتماعی، علوم تربیتی و جغرافیا با گذراندن دورههای ضمن خدمت استفاده میشود. اما معمولا دبیران اول دروس موظفی خود را تکمیل میکنند و ابلاغ میگیرند و بعد به درس آمادگی میروند و هر سال مشکل کمبود داریم.
فتوحی افزود: آنچه ابلاغ شده باید تدریس دبیران دفاعی کمتر از ۱۲ ساعت نباشد ولی بالای ۵۰ درصد دبیران زیر این عدد تدریس میکنند. از سال قبل شروع به نامهنگاری با آموزش و پرورش کرده و ظرفیتی را برای آموزش و پرورش فراهم کردیم تا سرمربیان ما که از بازنشستگان سپاهاند و همچنین سرمربیان جوان ما دورههای آموزشی این درس را تدریس کنند که قرار است کارگروهی در این زمینه شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه بسیج دانش آموزی برنامههای اردوییاش را با مشارکت آموزش و پرورش برگزار میکند اظهار کرد: در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار دانش آموز متوسطه دوم و اغلب پایه دهم را به اردوهای راهیان اعزام کردیم.
معاون سازمان بسیج دانش آموزی در پاسخ به اینکه برخی خانوادهها نمیتوانند هزینههای اردویی را بپردازند چرا اردوهای راهیان نور به صورت رایگان برگزار نمی شود؟ گفت: شرکت در این اردو اختیاری است. هر استان یک قرارگاه دارد و هزینه جزئی بابت کمک هزینه دریافت میکند که از ۳۰ تا ۵۰هزار تومان متغیر است. البته مشکلات بودجهای وجود دارد. سال قبل رقمی حدود ۵۰ میلیارد تومان از سوی سازمان بسیج برای اردوها کمک شد ولی آموزش و پرورش عددی که باید، نیاورد. ما راضی نیستیم حتی یک ریال از دانشآموزان اخذ شود ولی شرط آن تحقق بودجه است.
به گزارش ایسنا، جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قبلا آموزش و پرورش تصمیم گرفته بود برخی دروس را در قالب اردو ارائه دهد که با توجه به مشکلات و حوادث محقق نشد گفت: آموزش و پرورش در جهت تامین اعتبار اردو مشکلاتی دارد و باید هم اولیاء و هم نهادهای دیگر چون وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی با بیان اینکه اردو یک فرصت خوب است گفت: اردو جمعگرایی را رشد میدهد و مسائل بسیاری در اردوها قابل انتقال و یادگیری هستند و بچهها از طبیعت بهرهمند میشوند. استمرار آموزش در اردوها در بسیاری مدارس دنیا دنبال میشود و بچهها را در مدرسه نگه نمیدارند.
کوچکینژاد افزود: متاسفانه اردوها و جابجایی با کیفیت بچه ها نیازمند منابع مالی است و گرنه ظرفیتهای معلمان و مدیران مدارس بالاست و بیشتر به دلیل عدم امکانات بچهها را در کلاس حبس میکنیم. از آن سو اگر حادثهای بوقوع بپیوندد همه از وزیر تا مدیر مدرسه پای محاکمه و پاسخگویی میآیند و این نگرانی در مدیران وجود دارد.
به گزارش ایسنا، مهدی فیض، معاون سابق پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در برنامه پرسشگر با بیان اینکه در سند تحول بنیادین تصریح شده همه فعالیتهای مرتبط با نوجوانان باید با محوریت آموزش و پرورش صورت گیرد و همه دستگاهها موظف هستند برای تحقق اهداف سند به آموزش و پرورش کمک کنند اظهار کرد: وزارت کشور مسئول ستاد اوقات فراغت است و بودجه را تقسیم میکند و متولی اوقات فراغت را وزارت ورزش قرار داده است.
وی افزود: این در حالی است که وزارت کشور که رئیس ستاد هماهنگی اوقات فراغت است باید از ابتدا بررسی کند چه سهمی متعلق به جوانان و چه سهمی متعلق به نوجوانان است و اجازه دهد خود آموزش و پرورش مسئول تقسیم بودجه درونی اوقات فراغت نوجوانان باشد. اکنون همه بودجه یک کاسه به وزارت ورزش میرود که باید تجدید نظر شود.