04:47 | دوشنبه 16 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
دولت، متهم ردیف اول مشکلات خودروسازان است

1397/05/12 18:39

دولت، متهم ردیف اول مشکلات خودروسازان است

پایگاه خبری راد: مقصر اصلی وضع کنونی در صنعت خودرو، تصمیم گیران و تصمیم سازانی هستند که در حوزه سیاست، دیپلماسی و اقتصاد در کشور تصمیمات اصلی را اتخاذ می کنند.

به گزارش پایگاه خبری راد، رامین نورقلی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این مطلب گفت: متهم ردیف اول در جریان مشکل خاص و حاد تولید خودرو، دولت است.

وی افزود: همه ما در خصوص مشکلاتی که برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور رخ داده است، مسئولیم.

نورقلی پور اظهار داشت: البته در کنار دولت، مسئولان و متولیان صنعت کشور که بخشی از آنها نیز نمایندگان ملت هستند در بوجود آمدن شرایط کنونی تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به نحوی مقصر و مسئول هستند.

نماینده کردکوی و ترکمن در مجلس دهم با اشاره به دلایل ثانویه وضعیت ایجاد شده در حوزه تولید خودرو در کشور گفت: مسائل و مشکلاتی در بازار و اقتصاد بیمار کشور و معضلاتی که در بانک ها و نرخ بالای سود بانکی وجود دارد همگی از مسائلی است که بب وضعیت کنونی تولید در کشور دامن زده است.

 


 

خودروسازان مقصر ردیف چندم وضعیت تولید خودرو هستند؟


نورقلی پور تاکید کرد: باید در مراحل بعدی و پس از دولت و اوضاع اقتصادی، خودروسازان را به عنوان مقصران وضعیت کنونی تولید در کشور نشانه گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که شرایط اقتصادی و نظام پولی و مالی کشور چرخه درستی داشته باشد و اقتصاد نسبتا پایداری را در کشور شاهد باشیم مسلما خودروسازان نیز به عنوان بخشی از جریان تولیدی در کشور به دنبال رشد تولید و سود آوری بوده و قائل به این هستند که به صورت نرمال در حوزه تولید خودرو فعالیت داشته باشند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: چنانچه نظام پولی و مالی کشور دستخوش نوسانات شدید نشود خودروسازان نیز به تولید ادامه خواهند داد همان گونه که در این سالها رشد تولید را دنبال کردند.

نورقلی پور افزود: به رغم مسائل مختلفی که در حوزه نوآوری و تکنولوژی و صادرات در صنعت خودرو مطرح است اما در شرایط فعلی و با توجه به توان فنی و مالی صنعت خودروسازی کشور، معتقدم که کمترین قصور متوجه خودروسازان است.

وی تصریح کرد: مقصر اصلی وضعیت کنونی صنعت خودرو، تصمیم گیران و تصمیم سازانی هستند که در حوزه سیاست ، دیپلماسی و اقتصاد در کشور تصمیمات اصلی را اتخاذ می کنند.


زیانی که به دلیل توان پایین بانکی متوجه خودروسازان شده است


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به معرفی بانک مرکزی به عنوان مقصر اصلی مشکلات تولید از سوی تولیدکنندگان ، گفت : به نظرم نباید بانک مرکزی را مقصر اصلی دانست بلکه مشکل بزرگی که موجب شوک های بزرگی در اقتصاد کشور شده، اقتصاد بیمار است که توانایی این را نداشته که در مقابل شوک های اقتصادی خارجی مقاومت کند و با کمترین شوکی خاصیت بالانس خود را از دست می دهد و به سمتی که موجب تورم های افسار گسیخته و گرانی وحشتناک و مسائل مختلفی که در حوزه ارز مشاهده می شود می رود و به طور قطع یکی از علت ها به نقدینگی فوق العاده ای که در حوزه اقتصاد و پولی در کشور وجود دارد و ناتوانی بانک ها در جذب نقدینگی و مشکلات عدیده ای که در نظام پولی وجود دارد باز می گردد.

نورقلی پور در پایان با اشاره به تاثیر پیچیدگی اوضاع اقتصادی بر صنعت خودرو کشور، خاطرنشان کرد: امروز خودروسازان به عنوان یکی از صنایع پیشرو در کشور به دلیل توان پایین بانک های کشور متوجه زیان های بسیار زیادی شدند.