به گزارش پایگاه خبری راد، نواب حسینی منش، با بیان اینکه مرحله اول طرح کاهش تنها در محدوده زوج و فرد و در ساعات مشخصی بود که به صورت مکانیزه معاینه فنی کنترل میشد، گفت: حالا در مرحله دوم، این طرح در هفت روز هفته و به صورت 24 ساعته در کل تهران اجرایی میشود و معاینه فنی به صورت مکانیزه کنترل میشود.
وی با بیان اینکه بعد از آنکه مرحله اول طرح کاهش اجرایی شد شاهد آن بودیم که تعداد خودروهای فاقد معاینه فنی کاهش یافت اما هنوز به صفر نرسیده است، گفت: در حال حاضر بر اساس آمار پلیس راهور 800 هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تهران داریم اما جای سوال است که این خودروها کجا تردد میکنند؟ شاید آنها در محدوده طرح زوج و فرد تردد نکنند اما قطعا در محدودههای دیگر تهران تردد میکنند و از آنجایی که قصد داریم خودروهای فاقد معاینه فنی را مجاب کنیم تا نسبت به اصلاح خودروی خود اقدام کنند، این طرح اجرا میشود.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه این طرح به معنای حذف خودروها نیست بلکه هدف اصلاح خودروهای آلاینده است، اضافه کرد: برخی شهروندان گلایه دارند که چون خودرویشان نمیتواند به راحتی معاینه فنی پاس کند، نمیتوانند در سطح شهر تردد کنند.
وی با بیان اینکه یکی از محاسن اجرایی مرحله دوم طرح کاهش، 24 ساعته بودن آن است، گفت: به همین دلیل خودروهای سنگینی که شبها در تهران تردد میکنند نیز شامل کنترل مکانیزه در مرحله دوم میشوند و میبایست نسبت به اصلاح خودروی خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه اخذ معاینه فنی قانون کشوری است و باید اجرا شود، گفت: این مراحل، طرح کاهش اصلی نیستند بلکه پیش درآمدهایی هستند تا طرح اصلی ایجاد شود چرا که در طرح اصلی خودروهای فرسوده و کاربراتوری اجازه ورود به طرح کاهش را ندارند.
وجود 1/4 میلیون خودرو زیرسن معاینه فنی اما آلاینده
وی با اعلام آمادگی مراکز معاینه فنی برای اجرای مرحله دوم طرح LEZ گفت: مراکز معاینه فنی ظرفیت کافی را برای پوشش خودروهای متقاضی دارند اما مردم در یک زمان خاص در یک مرکز ازدحام میکنند و این سبب بی نظمی میشود.
حسینی منش با بیان اینکه حدود 80 روز تا اجرای طرح کاهش باقی مانده است، گفت: اگر همه خودروهایی که مشمول معاینه فنی هستند، بتوانند معاینه فنی اخذ کنند حدود 7 الی 8 درصد از آلودگی هوا کم میشود اما ما با پدیدهای مواجه هستیم که حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو زیر سن معاینه فنی هستند اما آلاینده هستند که باید فکری هم به حال آنها کرد.
وی در مورد کنترل خودروهای سنگین در طرح کاهش جدید نیز گفت: یکی از مسببان تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون کامیونها هستند که تعداد زیادشان فرسوده بوده و میزان آلایندگیشان نسبت به خودروهای معمولی چند برابر است، آمارها نشان میدهد زمانی که در روزهای آلاینده ممنوعیت تردد خودروها از درب منزل بود و کامیونها نیز برای اولین بار مشمول این ممنوعیت شدند هوا آلایندهتر نشد و این نشان میدهد که کنترل معاینه فنی خودروهای کامیون نیز بسیار مهم است.