10:06 | سه شنبه 17 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
مالیات پنهانی که با چاپ پول از جیب مردم می‌رود

1397/05/07 10:42

یک استاد اقتصاد مطرح کرد:

مالیات پنهانی که با چاپ پول از جیب مردم می‌رود

پایگاه خبری راد: عضو سابق هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی نامناسب کشور، رشد لجام گسیخته نقدینگی را ایدز اقتصاد کشور دانست و گفت: با وجودی که مشکلات عدیده اقتصادی در کشور انکار ناپذیر است، اما وضعیت کنونی اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی تهدید نیست بلکه دنیای فرصت است.

به گزارش پایگاه خبری راد، و به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، عبدالحسین ساسان در سومین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری، تامین مالی و توسعه روابط خارجی، تصریح کرد: متاسفانه اقدامات نامناسب دولت ها در دهه های گذشته به ویژه رشد مهار نشدنی نقدینگی سبب افزایش چشمگیر نرخ تورم و متعاقب آن تضعیف قدرت خرید شهروندان و کاهش رقابت پذیری تولیدات داخلی شده است.

وی، تورم بالا را مالیات پنهان دولت از فعالان اقتصادی و شهروندان عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته شاهد اعتراض بخشی از فعالان اقتصادی، اتاق های بازرگانی و تشکل های اقتصادی و ... به اعمال 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بودیم،  در حالیکه متاسفانه عملا در این سال‌ها شاهد کاهش 60 درصدی قدرت خرید شهروندان و فعالان اقتصادی کشور به دلیل تورم هستیم که این رشد لجام گسیخته تورم عملا مالیاتی است که دولت ها به صورت پنهان با چاپ پول و رشد نقدینگی از شهروندان دریافت می‌کنند. 

این پژوهشگر اقتصادی تهدیدهای دولت و رییس جمهور آمریکا در خصوص حمله نظامی به ایران را بی مورد دانست و تاکید کرد: با توجه به وجود بازارهای بزرگ و منابع چشمگیر انرژی و مالی در منطقه خاورمیانه از یکسو و تامین بخش عمده‌ای از نیروی انسانی نخبه آمریکا از طریق فرار مغزها از کشور و همچنین استفاده از سرمایه‌های خارج شده از ایران، دولت آمریکا با تلاش در جهت تشدید ایران ستیزی و ایران هراسی در صدد نفوذ بیشتر در منطقه و بهره مندی از منابع عظیم انرژی و مالی  کشورهای صادرکننده نفت حوزه خلیج فارس و ... بوده و همین منافع موجود سبب کاهش احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران خواهد بود.

وی اظهار کرد: هرچند وجود مشکلات عدیده اقتصادی در کشور انکار ناپذیر است اما وضعیت اکنون اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی تهدید نیست بلکه دنیای فرصت است و این کارآفرینان باید با شناسایی فرصت ها، گام‌های بلندی در جهت توسعه کسب و کارهای خود و در نتیجه بهبود اقتصاد کشور بردارند.

ساسان، طرح اصلاح و توسعه  پیاده روی چهارباغ از سوی شهرداری اصفهان را یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری استان اصفهان ذکر کرد و گفت: این محور تاریخی و شاهکار شهرسازی جهانی نمونه بی نظیری در جهان است که می تواند توسعه آن کسب و کارهای پر رونقی در استان ایجاد کند.