11:46 | شنبه 14 مهر 1403
Research Analysis Debriefing Day
کمک میلیاردی به کشاورزان قربانی جنگ‌طلبی تجاری ترامپ

1397/05/04 08:42

کمک میلیاردی به کشاورزان قربانی جنگ‌طلبی تجاری ترامپ

پایگاه خبری راد: دولت دونالد ترامپ ۱۲ میلیارد دلار به کشاورزانی کمک خواهد کرد که از افت قیمت محصولات و دام در بحبوحه تشدید جنگ تجاری آسیب دیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری راد، سونی پردیو، وزیر کشاورزی آمریکا اظهار کرد این کمک به اشکال مختلف شامل پرداخت مستقیم به کشاورزان، خرید کالا برای برنامه‌های کمک غذایی و افزایش تلاش برای گسترش بازارهای صادراتی جدید آمریکا خواهد بود.

نمایندگان جمهوریخواه ایالت‌های زراعی در کنگره که هشدار داده بودند طرفداران وفادار ترامپ از سیاست‌های تجاری وی آسیب دیده‌اند، از این بسته کمک به کشاورزان انتقاد کردند و معتقد بودند اگر جنگ تجاری که قیمت سویا و سایر محصولات را پایین برده است، تمام می‌شد کمک بهتری به کشاورزان بود.

جری موران، سناتور جمهوریخواه از ایالت کانزاس اظهار کرد: هرگز پول کافی برای حل مشکل ناشی از تعرفه‌های چین روی کالاهای آمریکایی وجود نخواهد داشت. کشاورزان و دامپروران می‌دانند که دولت ترامپ به آنها اهمیت می‌دهد اما آنها نگران تعرفه‌ها هستند.

برنامه کمک مالی که نیازی به تایید کنگره ندارد دو روز پیش از سفر ترامپ به آیوا که بزرگترین ایالت تولیدکننده سویا است، اعلام شد.

وزیر کشاورزی آمریکا اعلام کرد تا اول سپتامبر جزییات بیشتری درباره این کمک اعلام خواهد شد.

کمک زراعی بیشتر، مرهمی برای تولیدکنندگانی خواهد بود که به دلیل اختلافات تجاری آمریکا با چین، کانادا و سایر شرکای تجاری که خریدار عمده خوک، سویا و سایر محصولات کشاورزی آمریکا هستند، با افت قیمت‌ها و افزایش ذخایر محصول روبرو شده‌اند.

کشاورزان بخش مهمی از پایگاه سیاسی روستایی هستند که ترامپ را انتخاب کردند. وی به آنها وعده داده که آمریکا از جنگ تجاری پیروز خارج خواهد شد و آنها نیز این پیام را پذیرفته‌اند اما ادامه اختلافات تجاری ممکن است بر حمایت آنها تاثیر بگذارد.

کالاهای کشاورزی که تحت پوشش این کمک قرار می‌گیرند، شامل کالاهای مهمی مانند سویا، گندم، شیر و سبزیجات هستند.

کشاورزی صنعت مهمی در آمریکا است که مازاد تجاری دارد که پیش بینی می‌شود امسال به ۲۱ میلیارد دلار برسد. کانادا، چین و مکزیک سه خریدار بزرگ محصولات کشاورزی آمریکا هستند و ۴۳ درصد از خرید این محصولات در سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دادند اما این سه کشور اکنون درگیر اختلافات تجاری عمیقی با آمریکا شده‌اند.

سویا که دومین محصول ارزشمند آمریکا پس از ذرت است، از جنگ تجاری به شدت آسیب دیده است. صادرات سویا به چین در سال میلادی گذشته حدود یک سوم از درآمد صادراتی این دانه روغنی را تشکیل داد. وزارت کشاورزی آمریکا ماه جاری پیش بینی کرده قیمت خرید سویا از کشاورزان در سال آینده ۷۵ سنت کاهش خواهد یافت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش از اعلام تلافی های تجاری، پیش بینی شده سود زراعی آمریکا به پایین‌ترین میزان در ۱۲ سال گذشته برسد. سازمان‌های کشاورزی شامل انجمن سویای آمریکا تاثیر تعرفه‌ها بر کشاورزی را ویرانگر خوانده‌اند.