11:30 | پنجشنبه 8 آذر 1403
Research Analysis Debriefing Day
دولت چگونه برنامه خود را در بافت فرسوده تغییر داد؟

1396/07/17 09:17

دولت چگونه برنامه خود را در بافت فرسوده تغییر داد؟

پایگاه خبری راد: برنامه پرداخت ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات به نوسازی و بهسازی با یارانه ۱۰ درصد به دلیل کمبود منابع، جای خود را به چهار نوع وام کم بهره داده است.

به گزارش پایگاه خبری راد،  با این که نوسازی بافت های فرسوده در دولت یازدهم رشد ۱۶۰۰ درصدی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد، نوسازی هنوز با هدف ۱۰ درصد سالیانه فاصله زیادی دارد. طبق برنامه دولت یازدهم قرار بود سالیانه ۳۰۰ هزار تسهیلات نوسازی با یارانه ۱۰ درصد پرداخت شود اما با توجه به کمبود منابع، طی چهار سال اخیر میزان پرداخت وام حدود یک سوم از این رقم بوده است. بعد از آن یارانه ۱۰ درصد ملغی شد و دولت به فکر راه‌های جایگزین افتاد.

دولت از ابتدای سال ۱۳۹۲ ستاد نوسازی و بهسازی را با حضور ۱۹ دستگاه تشکیل داد تا هم افزایی در این خصوص ایجاد شود. بعد از آن تعداد تسهیلات را به ۱۵۰ هزار فقره کاهش داد؛ با این حال، وام نوسازی تا سقف ۵۰ میلیون تومان، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سود ۸ درصد، مجوز پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به انبوه‌سازان و همچنین وام ودیعه مسکن از تسهیلاتی است که دولت یازدهم برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفت.

محمدسعید ایزدی ـ مدیرعامل سابق عمران و بهسازی ـ در این خصوص گفته است: در دولت یازدهم برای اولین‌بار برنامه جامعی برای ۵۴۴ شهر که از حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد رنج می‌برند که حدود ۲۷۰۰ محله را تشکیل می‌دهد تدوین شد که در دو بخش درمان و بخش پیش‌نگری اقدامات را جلو بردیم.

وی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم علاوه بر ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، توانستیم گام‌های متعددی را برداریم که هم‌اکنون بیش از چهار نوع تسهیلات داریم که می‌توانیم به متقاضیان نوسازی بدهیم. یکی وام نوسازی با سقف ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان در شهرها است. یکی دیگر بحث تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که برای اولین‌بار در کشور تسهیلات با سود ۸ درصد پرداخت می‌کنیم. سومین اقدام که صرفا برای انبوه‌سازان است، مجوز پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۸ درصد از سوی بانک مسکن است که در روزهای اخیر ابلاغ شد. وام دیگر نیز ودیعه مسکن است که به مردم برای نوسازی پرداخت می‌شود.

همچنین عشایری که بعد از رفتن ایزدی، سرپرستی شرکت عمران و بهسازی شهری تهران را بر عهده دارد درباره قانون برنامه پنجم در احیای ده درصدی احیای بافت های فرسوده می گوید: در برنامه پنجم ۱۰ درصد برای دولت تکلیف دیده شده بود اما وزارت راه وشهرسازی صرفا مبنای تهیه طرح و سیاست گذاری این موضوع را تدوین کردو منابع این موضوع به صورتی بود که ورود یکجانبه راه و شهرسازی برای احیا و نوسازی بافت های فرسوده امکان پذیر نبود. وی افزود: در برنامه ششم این موضوع متقن تر نوشته شد به صورتی که وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری و دستگاههای عضو ستاد بازآفرینی شهری که ۲۱ دستگاه هستند و بخش خصوصی موظف شدند ۲۷۰ منطقه را با کمک هم احیا کنند.

عشایری بیان کرده است: امروز ما مدل احیای توسعه محله اجرا کرده ایم که بدون این روش احیا امکان ندارد. بافت تاریخی در قبل با بافت فرسوده ادغام شده بود که برای بافت تاریخی مشخص کردیم که بافت های تاریخی شامل فرسودگی نمی شوند چون دارای ارزش تاریخی هستند و باید از بافت فرسوده جدا شوند. همزمان ما گردش سخت افزاری در نوسازی بهسازی مسکن و ارتقای زیرساخت محله ها و ارتقای روبنایی داریم که باید دولت ملی و محلی در کنار هم این امکان را ایجاد کنند که در خطوط زیربنایی خطوط آب، برق و گاز و شبکه معابر و ... در شبکه سخت افزاری کمک کنند.

بنابراین گزارش، هم‌اکنون در ۴۵۶ شهر برنامه های بازسازی و بهسازی، برای ۱۷۵ شهر برنامه بافت تاریخی و برای ۱۱۰ شهر برنامه سکونتگاههای غیررسمی تدوین شده که در قالب ۲۷۰۰ محله در قالب برنامه ششم برنامه ارایه شده است.